BEVERWIJK - De 45e Wielerronde van Beverwijk heeft zondagmiddag een
lokale winnaar opgeleverd. In de laatste ronden wist Silvian Niesten uit Wijk
aan Zee enkele meters los te komen van zijn kopgroepgenoten en als eerste over
de streep in de Breestraat te komen.
Een overwinning met een minimaal verschil na 40 ronden op
zijn medevluchters Florian Smits en Rick Bode die als tweede en derde
eindigden. Voor Silvian Niesten was het zijn eerste overwinning. Niet vreemd,
want, zoals hij vertelde is hij nog slechts twee jaar serieus bezig met
wielrennen. “Ja, dat is wel al heel lang geleden. Toen deed ik mee met de
dikke-banden-race”, aldus Silvian.
Daarmee raakte hij meteen een wat gevoelige snaar bij mee
mensen in het publiek die deze traditionele jeugdrace misten. En niet alleen de
jeugd, ook de dames ontbraken. Net zoals vorig jaar overigens. Toen had dat
ermee te maken op een dag later het Nederlands Kampioenschap voor vrouwen werd verreden,
waardoor de echte favorieten sowieso niet aanwezig zouden zijn.
Of de afwezigheid van jeugd en dames er mede toe heeft
geleid dat er nauwelijks publiek was? Misschien. En wellicht dat ook het weer
meer uitnodigde om naar het strand te gaan dan naar de Wielerronde. Feit was in
ieder geval dat er maar weinig mensen langs het parcours stonden om de 30
gemotiveerde wielrenners een hard onder de riem te steken.
En misschien heeft ook het verplaatsen van de Wielerronde
van de vrijdag (traditioneel de laatste dag van het Stadfeest) naar de
zondagmiddag meegespeeld in de lage opkomst van zowel renners als publiek.
Hoewel er ook vorig jaar al beduiden minder publiek was dan in de voorliggende
jaren toen het Stadfeest nog in augustus plaatsvond.
Ondanks het kleinere aantal renners heeft het publiek dat er
wél aanwezig was kunnen genieten van een boeiende race en een superspannende
ontknoping. Zeg maar: een race die naar meer smaakt, maar vooral meer renners
en veel meer publiek. Want dat is zeker nodig om er in de komende jaren weer
het volksfeest van te maken dat de Wielerronde van Beverwijk ooit was.
Hieronder nog een foto-impressie door de redactie van Nieuws.nl-redacteur Wim Meijer: