Column van de dag: Wandelen is “hot”

Foto: Pixabay

Iedere twee weken een column van de buurtsportcoaches van Beverwijk en Heemskerk. Vandaag de column van Bert Kalter, buurtsportcoach in Beverwijk, gericht op sportstimulering voor (kwetsbare) -volwassenen, waarin hij zijn aandacht richt op het belang van ‘wandelen’.

Wandelen is “hot” (Door: Bert Kalter)

Het prachtige weer waar we met z`n allen toch heerlijk van kunnen genieten nodigt ons ook wel uit om nog meer in beweging te komen. Fietsers bepalen hun route via de knooppunten en tijdens een avond wandelen over het strand zie je volop  activiteiten zowel op het strand als op het water.

Als buurtsportcoach weet je dat de effecten van  sport en bewegen talrijk zijn en een  gevoel van brijheid geeft. Op het moment dat ik achter de computer zit en een artikel schrijf waarin ik het warme  weer even  centraal stel, is de middagwandel4daagse voor senioren reeds gelopen.

Middagwandel4daagse
Vanuit mijn functie is er vaak sprake van begeleiding van vrijwilligers etc. maar bij deze activiteit was het net andersom. Een zeer enthousiaste groep mensen  organiseert  jaarlijks dit wandelevenement voor senioren en ik doe wat van mij gevraagd  wordt qua voorbereiding, uitvoering en sponsoring. Routes uitzetten was voor mij niet weggelegd. Dat is een zeer tijdrovende bezigheid. Wel de bevoorrading en ophalen van de posten en eventueel het verwijderen van de bewegwijzering. Leuk om te horen en te zien hoe deze groep vrijwilligers elk jaar weer verschillende routes weet uit te zetten vanuit vier verschillende locaties, te weten de Stut in Heemskerk, wijkcentrum de Prinsenhof, Paviljoen Westerhout en wijkcentrum de Schuilhoek in Heemskerk. Deelnemers konden elke dag kiezen uit vier verschillende routes.2,5 km, 5 km, 7.5 km en 10 km.

Contacten
Ondanks deze keuzes is er ook nog een grote groep (kwetsbare)-ouderen waarvoor het wandelen soms een opgave is maar toch het advies krijgt van huisartsen, fysiotherapeuten etc. om meer te gaan bewegen. Dit advies is tweeledig want tijdens de wandeling kunnen er vele contacten ontstaan die net zo belangrijk zijn om ook zo de eenzaamheid te tackelen. De contacten kunnen worden voortgezet na de wandeling tijdens het koffie drinken. Voor ouderen is een sociaal netwerk van groot belang. Het stelt ze instaat om langer actief te blijven en mee te doen in de maatschappij.

Wandelgroep “de Wijkerbaan”
Een voorbeeld van dit laatste beschrevene  is sinds kort de wandelgroep “de Wijkerbaan”. Een laagdrempelige activiteit  en inmiddels uitgegroeid tot een groep van plusminus 17 wandelaars. Het leuke nu al is dat je de wandelaars  ziet opfleuren. Iedere woensdagochtend  gewoon 10.00 uur verzamelen voor een wandeling van maximaal drie kwartier en om 10.45 uur aan de koffie. Een zeer waardevolle en gezellige activiteit en een goede overdracht vanuit de zorg naar de sport.