IJmondVisie: John van Nimwegen over herontwikkeling stationsgebied Heemskerk

Binnenstedelijke ontwikkeling van woningbouw een kwestie van schipperen tussen landelijke overheid, de provincie en de inwoners van de gemeente zelf. “Iedereen wil woningbouw, maar niet in hun plantsoentje, niet op hun sportveldje, niet in hun achtertuin en niet aan het einde van hun straat”.

Wonen in Heemskerk, wie wil dat niet? In ieder geval de Heemskerkers zelf. Maar ook voor de Heemskerkers wordt een eigen woning, zowel huur als koop, bijna onbereikbaar. Dat heeft alles te maken met het feit dat er te weinig nieuwe betaalbare woningen worden gebouwd.

Door die schaarste is de gemiddelde prijs van een koopwoning al opgelopen tot 325.000 euro en is het aantal mensen dat in Beverwijk en Heemskerk is ongeschreven als woningzoekende bij Wooncorporatie Woonopmaat al ruim 7000.

Stationsgebied
Om nieuwe woningbouw te realiseren heeft de gemeente Heemskerk twee grote uitbreidingsgebieden aangewezen: de Velst en het stationsgebied. Alleen: als men praat over oplevering in 2030 (zoals eerder gemeld in de media) dan wordt niemand daar vrolijk van. John van Nimwegen, fractievoorzitter van CDA Heemskerk, gaat dan ook voor een snellere route en noemt 2023 als mogelijk.

IJmond Nieuws had deze week een interview met John van Nimwegen die alles vertelde over de mogelijkheden van de ontwikkeling van het stationsgebied tot woonlocatie en over alle hobbels die genomen moeten worden alvorens de eerste bewoners hun woning nabij Station Heemskerk kunnen betrekken.

Klik op de hoofdfoto bovenaan dit bericht voor de reportage van mediapartner IJmond Nieuws.