Gemeente Heemskerk biedt hulp aan gedupeerden kindertoeslagaffaire

Foto: Wim Meijer Fotografie

HEEMSKERK – De toeslagenaffaire bij de Belastingdienst raakt veel ouders flink. ‘We weten uit cijfers van de Belastingdienst dat 23 Heemskerkse gezinnen de dupe zijn van de aanpak van vermeende fraude met de kinderopvangtoeslag’, zegt wethouder Gaatze de Vries.

“Inmiddels is afgesproken dat de gemeenten de gegevens van de betrokken ouders mogen krijgen van de Belastingdienst. Dat betekent dat we hen zelf kunnen benaderen. We willen deze gezinnen graag helpen om hun leven en financiën weer op de rit te krijgen. We weten alleen niet zeker of dit alle ouders zijn. Daarom vragen we ook aan ouders die in de toeslagenaffaire beland zijn om zelf contact met ons op te nemen, als zij niets van de gemeente horen. We willen zeker zijn dat we iedereen bereiken”, aldus Gaatze de Vries.

Ouders kunnen zich melden door naar de gemeente te bellen, 14 0251. Mailen kan ook naar [email protected]. Er is een team samengesteld dat samen met de ouders kijkt naar mogelijke oplossingen, bijvoorbeeld bij schulden. Ook als het gezin andere problemen ervaart als gevolg van de affaire, helpt de gemeente hen daar waar mogelijk graag weer vooruit. Daarbij kan het gaan over bijvoorbeeld problemen met de gezondheid, met de opvoeding, in de woonsituatie, of problemen op de werkvloer. Daarbij worden dan ook andere medewerkers ingeschakeld.

Het kan lastig zijn om hulp te vragen
Gaatze de Vries begrijpt heel goed dat het voor deze gezinnen lastig kan zijn om hulp te vragen bij de gemeente. ‘Het vertrouwen van deze mensen in de overheid is natuurlijk behoorlijk geschaad door de ervaring met de Belastingdienst. Ik kan me voorstellen dat het lastig is om dan nu het gesprek aan te gaan met de gemeente Heemskerk’. Toch vraagt hij de ouders met klem om dat vooral wél te doen en niet te wachten. ‘Ouders lopen nu waarschijnlijk al heel lang met zorgen of problemen rond, waarbij alles in elkaar grijpt. Onze medewerkers kunnen echt helpen om dit samen met u te ontrafelen. Samen lukt het vaak om concrete stappen te zetten, zodat er weer meer lucht komt.

Affaire Kinderopvangtoeslag
Ouders werden de afgelopen jaren de dupe toen zij ten onrechte werden verdacht van fraude met de Kinderopvangtoeslag. Velen moesten enorme bedragen terugbetalen en raakten daardoor in grote financiële problemen. Ook gezinnen in Heemskerk zijn hierdoor gedupeerd. De Belastingdienst heeft toegezegd alle gedupeerden schadeloos te stellen. De schadeloosstelling duurt langer dan verwacht. Om te voorkomen dat getroffen gezinnen in nog grotere problemen terecht komen, neemt de gemeente contact op met deze ouders. Om er zeker van te zijn dat de gemeente iedereen bereikt die hiermee te maken heeft,  kunnen ouders zich ook zelf melden bij de gemeente.