PWN en A.Hak trekken drinkwatertransportleiding van Heemskerk naar Wijk aan Zee op meest duurzame manier.

23 okt , 17:04 Algemeen
schoonspoelen van de boorstang zodat de leiding kan worden losgekoppeld van de boorinstallatie
PWN
HEEMSKERK / WIJK AAN ZEE - Op dinsdag 22 oktober beleefde men bij PWN een primeur: De eerste volledig elektrisch uitgevoerde boring van een drinkwatertransportleiding werd op dat moment afgerond. Om 19.00 uur zag men de kop van de boorstreng omhoogkomen, wat betekende dat de boring was geslaagd. Hiermee heeft PWN een belangrijke stap gezet in haar duurzaamheidsambities. Het doel is om in 2050 volledig Co2-neutraal te zijn.
Waar is de leiding gelegd?
De drinkwatertransportleiding waar het om gaat werd gelegd op het PWN-terrein in Heemskerk. De leiding werd getrokken van productielocatie Jan Lagrand naar drinkwaterproductielocatie Wim Mensink in Wijk aan Zee.
Wat is het precies?
De boring die PWN heeft uitgevoerd heet officieel een HDD (Horizontal Directional Drilling) boring. Dit is een aanlegmethode waarbij de leiding door een boorgat wordt getrokken vanaf het maaiveld en waarbij de bovengrond volledig wordt ontzien. Boven de grond is alleen een in- en uittredepunt zichtbaar. De boring is elektrisch uitgevoerd vanwege de duurzaamheidsambities, maar ook om de stikstofdepositie op het omliggende duingebied te voorkomen. Men werkt hiermee ook aan de verbetering van de natuurdoelstellingen in het door PWN beheerder Europees beschermde natuurgebied.
Waarom doet PWN dit?
PWN werkt hard aan de vergroting van de capaciteit van de drinkwaterproductie. Dit is nodig omdat het inwoneraantal in Noord-Holland toeneemt en daarmee dus de vraag naar drinkwater. Om de capaciteitsvergroting te realiseren bouwt PWN in Heemskerk een extra drinkwaterproductielocatie. Het water dat op deze nieuwe locatie gemaakt wordt, moet in onze huidige drinkwaterproductielocatie in Wijk aan Zee verder gezuiverd worden tot drinkwater. Om het water van Heemskerk naar Wijk aan Zee te krijgen, is de betreffende transportleiding aangelegd van 1 kilometer lang. Voor het eerst deed PWN de aanleg van een dergelijk grote leiding volledig elektrisch. Dit in samenwerking met aannemer A.Hak, die hiervoor één van de weinige elektrische boorrig (150t HDD-rig) die in Europa aanwezig zijn, heeft ingezet.
Feiten & Cijfers
·        Dit is de allereerste volledig elektrische boring voor PWN.
·        Deze nieuwe stalen leiding heeft een diameter van 800mm en wordt over een lengte van circa 1.050m geboord.
·        Het transportleidingnet van PWN bestaat in totaal uit maar liefst 824.581 meter.
·        Gemiddeld zal deze nieuwe leiding tussen de 1800 en 2150m3 per uur aan water transporteren van productielocatie Jan Lagrand naar productielocatie Mensink.
·        Ook al het laswerk is voor dit project volledig elektrisch uitgevoerd.