KC De Zevenhoeven wint filmproject “Beroemd als Maerten”

23 okt , 17:27 Cultuur
persfoto groep 8 van de zevenhoeven
aangeleverd
HEEMSKERK - De leerlingen van groep 6 van De Zevenhoeven zijn de winnaar geworden van het filmproject ‘Beroemd als Maerten’. De prijs is een gratis bezoek aan een jeugdvoorstelling in Filmhuis Heemskerk met de hele klas.
Twee basisscholen deden met acht bovenbouwgroepen mee aan dit project in het kader van de activiteiten in Heemskerk rondom de herdenking van de sterfdag van de kunstenaar Maerten van Heemskerck, 450 jaar geleden.
Naast tentoonstellingen in drie musea in de regio worden in Heemskerk diverse activiteiten georganiseerd, zoals lezingen, rondleidingen, voorstellingen en een tentoonstelling in het gemeentehuis vanaf 15 november.
Leerlingen van basisscholen De Zevenhoeven en De Lunetten maakten in drie filmlessen een zgn. mockumentary (soort Klokhuis filmpje) over het leven van Maerten.
Onder begeleiding van filmdocenten Iris Stam (op de Zevenhoeven) en Linlin van Lonkhuyzen (op de Lunetten) maakten ze op basis van een scenario van Iris Stam korte filmpjes over het leven van Maerten. Leerlingen kregen les in het filmen en monteren op IPads en moesten samen bedenken hoe ze de scenes gingen vormgeven.
Het filmproject is een samenwerking tussen Het Cultuurhuis Heemskerk en Theater en Filmhuis De Cirkel. Alle filmpjes zijn gratis te zien op zondag 27 oktober tussen 15:00 en 18:00 uur.