Wethouder Aad Schoorl en ‘kippenman’ Pieter openen quarantaineruimte Dierendorp

02 dec 2017, 10:44 Algemeen
Door de opening van een speciale quarantaineruimte kan kinderboerderij Dierendorp in Heemskerk bij toekomstige uitbraken van Vogelgroep of Q-koorts wellicht open blijven.
Het afgelopen jaar is men bij de Heemskerkse kinderboerderij door schade en schande wijs geworden. Door de uitbraak van vogelgriep moest men vijf maanden lang de deuren sluiten. Een vervelende periode, niet alleen voor de dieren en voor de vele kinderen én volwassenen die met veel plezier regelmatig de kinderboerderij bezoeken, maar ook voor de medewerkers van Dierendorp.
Stichting SIG
Op Kinderboerderij Dierendorp zijn veel cliënten werkzaam van Stichting SIG, mensen met een beperking die onder leiding van professionals van SIG er alles aan doen om dagelijks de kinderboerderij voor het publiek open te stellen. Door de noodgedwongen sluiting door vogelgriep moest een aantal van de medewerkers ander werk gaan doen, hetgeen juist voor hen bijzonder ingrijpend was.
Open blijven
Reden genoeg voor de gemeente Heemskerk om actie te ondernemen om dit probleem in ieder geval voor de toekomst op te lossen in de vorm van een quarantaineverblijf, dat ervoor moet zorgen dat de kinderboerderij open kan blijven als er een ziekte of dreiging is. De dieren die een risico lopen, kunnen dan in het nieuwe verblijf worden ondergebracht zonder gevaar voor de bezoekers van Dierendorp.
Opening quarantaineverblijf
Afgelopen woensdag, 29 november, was het zover dat de sleutels van het nieuwe quarantaineverblijf konden worden overgedragen. Het was wethouder Aad Schoorl die namens de gemeente de sleutel overhandigde aan medewerker Pieter, die man die binnen Dierendorp vooral verantwoordelijk is voor het wel en wee van de kippen.
Nadat Pieter de sleutel in ontvangst had genomen, de deur van het verblijf had geopend en de pers te woord had gestaan mocht hij tevens de taart aansnijden, waarmee de feestelijke opening van de quarantaineruimte werd gecompleteerd.
Klik op de hoofdfoto bovenaan dit artikel voor meer foto's van de opening. Later deze week volgt nog een reportage van mediacollega RTV IJmond.