Column Blik van Co: Geen strandhuisjes meer voor de gewone familie

03 okt , 20:43 Blogs en columns
494a7671 basisbanner co backer strandhuisjes
Wim Meijer Fotografie
Vandaag de zestiende column van Co Backer voor de nieuwssites van IJmond Nieuws, Beverwijk- en Heemskerk Nieuws.
Blik van Co: Geen strandhuisjes meer voor de gewone familie
Het College van burgemeester en wethouders van Beverwijk gaat de huur verhogen van de familiestrandhuisjes in Wijk aan Zee. Eigenaren krijgen te maken met een prijsstijging van meer dan 250 procent, omdat de gemeente de huur marktconform wil maken. Dit trieste nieuws kon men lezen op de NH-nieuws site.
De aangekondigde verhoging stuitte op veel weerstand bij de bewoners, waardoor de gemeente de plannen opnieuw onder de loep nam. Een nieuwe taxatie zou plaatsvinden, maar volgens de gemeente was dit niet nodig. Desondanks blijft de conclusie ongewijzigd: de verhoging gaat door. Heeft men er wel naar gekeken? De eigenaren van de familiestrandhuisjes reageren verbolgen: “Straks heb je hier alleen nog maar rijke Amsterdammers".
Er staat de familiestrandhuisjes de komende jaren namelijk een stijging van bijna 700 euro te wachten. Ieder jaar betalen ze een vast bedrag rond de 2500 euro aan hun exploitant dat de kosten dekt, zoals service en voorzieningen. Dit bedrag bevat ook de kale huur voor het stuk grond van de gemeente. Voorheen was dat 269 euro, nu wordt dat gefaseerd verhoogd naar 950 euro. De verhoging wordt in een periode van drie jaar doorgevoerd. De eerste stijging van 227 euro heeft al plaatsgevonden.
Huisjeseigenaren betreuren de situatie. “Je hebt mensen die hier al hun hele leven staan en het nu niet meer kunnen betalen, en dan wordt het overgenomen door yuppen”. De leden van de strandvereniging laten het hier niet bij. “We gaan kijken of we met een jurist iets kunnen doen.”, aldus het NH-nieuws. De taxateur heeft de prijzen van de familiehuisjes vergeleken met Castricum, IJmuiden en Katwijk, maar niet met het aangrenzende strand van Heemskerk. Waarom geen vergelijking met de prijzen van Heemskerk? Mocht hij niet op het strand van Heemskerk de huisjes te taxeren!!!
Eigenaren van de familiestrandhuisjes, vele al decennialang, zitten met een kater. De gemeenteraad vindt het toch belangrijk dat Wijk aan Zee een familiestrand is en blijft? Een familiestrand heeft als kenmerk dat familiehuisjes betaalbaar blijven. Maar met deze gigantische huurverhoging is dit niet meer op te brengen. College draai het terug. Of wil dit College een Amsterdamse invasie in Wijk aan Zee.
Co Backer