Natuurbelevingslied boswachter Evert-Jan Woudsma brengt blije kinderen!

HEEMSKERK – Tweehonderdveertig leerlingen van basisschool St.Leonardus zongen afgelopen donderdag het ‘Natuurbelevingslied’ van boswachter Evert-Jan Woudsma in het Steenstrapark. Dit gebeurde met zichtbaar veel plezier. De tekst van het lied is geschreven door de boswachter en het Ampzing Genootschap schreef er muziek bij. De muziekdocent van de St.Leonardus heeft het opgepakt waarna het balletje pas echt ging rollen…

(Bron: Omroep Heemskerk)

Bewegen, buiten zijn en lekker zingen: daar wordt een mens blij van!

Evert-Jan Woudsma: “Ik schrijf nog wel eens een gedichtje en ik had ook deze geschreven. Het was de bedoeling dat het echt een gedicht zou worden, maar toen ik eens rustig op de bank zat en naar de tekst keek dacht ik het lijkt wel een liedje en begon ik een beetje te neuriën. Dus heb ik het Ampzing Genootschap gevraagd of zij er muziek onder konden zetten. Die hebben dat naar hartelust gedaan en toen ik op school de muzieklerares tegenkwam begon het balletje pas echt te rollen.”

Terwijl Woudsma vertelt over het ontstaan van dit project hoor je op de achtergrond het enthousiasme van de kinderen die het lied zingen. Evert-Jan: “Dat is toch gaaf? Ik wil naar buiten zingen ze en dat is toch waar het om draait?”

“Beweging, buiten zijn en lekker zingen, daar wordt een mens blij van!”, vindt vakleerkracht muziek Karin Ravenstijn. Zij heeft het lied samen met alle leerlingen ingestudeerd.

Twee vliegen in één klap: enthousiast worden van natuur en zingen

Schoolleider basisschool St.Leonardus, Léon Oudhoff vertelt waarom hij dit project omarmd heeft: “Wij zijn een school die duurzaamheid als kernwaarde heeft, dat staat bij ons hoog in het vaandel, dus natuuronderwijs en milieueducatie. En wij vonden dit een leuke manier om dat vorm te geven samen met de kinderen. Daarnaast is het zo dat wij onderdeel zijn van Stichting Tabijn en die heeft in het koersplan muziek hoog op de agenda staan en die twee dingen kwamen hier heel mooi bij elkaar. Superleuk voor de kinderen, leuk om te doen. Ze worden enthousiast van de natuur en van het zingen.

Het Natuurbelevingslied

(tekst: Evert-Jan Woudsma, muziek: Ampzing Genootschap)

• Krak een tak of zoek naar een beestje
  • Buiten zijn met dit weer dat is een feestje!
  • Klim de bomen in, niet meer te stuiten
  • Er is maar één ding wat ik wil
  • Ik wil naar buiten
  • Laat ons lekker buiten zijn, gewoon in de natuur