Nationale Voorleesdagen: Heemskerk Leest Voor

Foto: Nationale Voorleesdagen

Wist je dat een vierjarige die niet voorgelezen wordt gemiddeld zo’n 1500 woorden kent, terwijl de woordenschat van een vierjarige die wèl voorgelezen wordt al gauw oploopt tot 3500 woorden?

Tijdens de Nationale Voorleesdagen (25 januari t/m 4 februari) wordt er extra aandacht besteed aan voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen.

Sinds een aantal jaar kent Heemskerk het programma Heemskerk Leest Voor waarbij kinderen 18 weken lang eenmaal per week een uur thuis voorgelezen door een vrijwillige voorlezer. Voorlezen prikkelt de taalontwikkeling van kinderen, vergroot hun woordenschat en bovenal het plezier in taal. Het project is goed geland in Heemskerk en verdient een vaste plek in het aanbod voor jonge kinderen. Er is de afgelopen 2,5 jaar bij meer dan 100 gezinnen thuis voorgelezen door 52 vrijwilligers.

Nieuw dit jaar is dat er voortaan ook kleuters aangemeld kunnen worden! Heemskerk Leest Voor is nu voor kinderen van 2 t/m 5 jaar! Meedoen is leerzaam voor ouder en kind, het is goed voor de toekomst van het kind, het is vooral ook leuk om te doen.

Heemskerk leest voor! is een activiteit van Welschap Welzijn en werkt samen met het  consultatiebureau en Centrum voor Jeugd en Gezin én de bibliotheek IJmond Noord.
Voor meer informatie en aanmelding als gezin of vrijwilliger van het project: Welschap Welzijn, Tine Smits, telefoon 0251-207737 / 06-41331507  of e-mail: [email protected]

Voorlezer Connie samen met Fanta, trots op haar behaalde voorleesdiploma.