112

Beethoven, Mozart en Von Suppé op ‘nummer 1 mét stip’ in Nederlandse Top-40

Foto: Pixabay

Vandaag 50 jaar geleden, op 18 augustus 1973, bereikte het nummer ‘Rote Rosen’ van de Duitse zanger Freddy Breck de eerste plaats van de Nederlandse Top 40. Vier weken lang bleef de Duitstalige vertolking van de oorspronkelijk klassieke compositie ‘Dichter und Bauer’ van Franz von Suppé uit 1846 de hitlijsten aanvoeren. Bijzonder, en toch ook weer niet. Want al menigmaal werden ‘nieuwe’  hits gebaseerd op beroemde klassieke composities, en ook nu gebeurt dat nog regelmatig.

Nieuws.nl maakt vandaag een muzikale rondreis door de op klassieke muziek gebaseerde pophits van de afgelopen 5 decennia.

Klassiekers
Voor de Duitse schlagerzanger Freddy Breck viel in 1972 alles op z’n plaats toen zijn artiestenbestaan in een stevige stroomversnelling kwam na het uitbrengen van het nummer ‘Überall auf der Welt’. Hij had het nummer geschreven op de melodie van het Slavenkoor uit de opera Nabucco van  Guiseppe Verdi.

De combinatie van modern en klassiek bleek bij het grote publiek enorm aan te slaan, en daar maakte Gerhard Breker (de originele naam van Freddy Breck) gretig gebruik van. Want na ‘Überall auf der Welt’ volgden ‘Bianca’, gebaseerd op Capriccio Italien van Peter Tsjaikovski, ‘Halli-Hallo’ met de ouverture van La gazza ladra van Rossini als inspiratiebron, en dus ‘Rote Rosen’, waarvan de melodie was ‘geleend’ uit de muzikale komedie ‘Dichter und Bauer’ van Franz von Suppé. Stuk voor stuk weden de nummers grote hits.

De grote muzikale zegetocht van Freddy Breck duurde tot 1976. Weliswaar bleef de Duitse zanger nog tientallen jaren actief in de muziek, vooral als producent en tekstschrijver voor andere zangers, maar nadat hij niet meer teruggreep op werken van ‘oude meesters’ zou hij zijn succes van de beginjaren zeventig nooit meer evenaren.

Meer klassiek-moderne combinaties
Overigens was het ‘kunstje’ van Freddy Breck in 1972 niet nieuw. Al eerder waren er moderne artiesten opgestaan die hun inspiratie vonden in beroemde werken van Beethoven, Bach, Mozart en andere bekende en minder bekende klassieke componisten. En vaak werden dat op zichzelf ook weer legendarische klassiekers.

Een indrukwekkend voorbeeld is het van 1967 daterende  ‘A Whiter Shade Of Pale’ van Procol Harum, dat zijn oorsprong vond in de combinatie van twee werken van Johann Sebastian Bach: ‘Air on a G String’ en Cantata 140 ‘Sleepers Awake’.

Van alle tijden
En er waren er meer. Ook de groep Ekseption werd aan de hand van Beethoven meegenomen naar de leidende positie in de Top-40 en niet anders was het geval bij Waldo de Los Rios die met de 40e Symfonie van Mozart in 1971 de hitlijsten bestormde.

En dat het trucje na 50 jaar nog steeds werkte bleek uit de hit ‘I Can’ van de Amerikaanse rapper en acteur Nas (Nasir bin Olu Dara Jones) uit 2003, gebaseerd op Für Elise van Beethoven.

Muzikale rondreis
Hieronder een reisje terug in de tijd met een selectie van klassiek-moderne hits. Behalve de filmpjes met de moderne uitvoering ook steeds een link naar de klassieke versie.

The Fifth – Ekseption (1971) gebaseerd op de 5e symfony van Beethoven   ( https://youtu.be/fOk8Tm815lE )

Mozart Symphony No.40 – Waldo de Los Rios (1971) Klassiek: (http://youtu.be/JTc1mDieQI8)

Sung Song Blue – Neil Diamond (1972) gebaseerd op Mozart Piano Concert No. 21 (http://youtu.be/df-eLzao63I)

Swan Lake – Madness (1979) gebaseerd op Het Zwanenmeer van Tchaikovsky (http://youtu.be/1ea90L91eZk)

I’ll C U When U Get There – Coolio (1997) gebaseerd op Canon Pachelbel (http://youtu.be/8Af372EQLck)

All By Myself – Eric Carmen (1976) gebaseerd op Piano Concert No. 2 Rachmaninoff (http://youtu.be/bAK2J05Vmhc)

Everything’s gonna be alright – Sweetbox (1997) gebaseerd op Bach Air on G String (http://youtu.be/18YLdEODLaE)

 

 

 

Cookieinstellingen