Heemskerk gaat voor gasloze bouw

Foto: 251tv

Aardgas heeft de Nederlandse huishoudens veel gebracht, maar nu is het tijd voor een schoner en duurzamer alternatief. Heemskerk heeft daarom besloten om een gasloze gemeente te worden.

Dit betekent dat nieuw te bouwen woonprojecten niet meer op aardgas zullen worden aangesloten, maar worden voorzien van andere vormen van (duurzame)  energie. Hierbij wordt gedacht aan zonnepanelen, thermische energie en warmtepompen. Tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota heeft de Heemskerkse GroenLinks-fractie een motie ingediend om dit te bereiken. De motie werd unaniem door de gemeenteraad aangenomen.

De Velst
Dat het niet bij woorden alleen blijft mag blijken uit het feit dat Heemskerk meteen concreet aan de slag gaat en besloten heeft dat het woningbouwproject aan De Velst het 1e project zal zijn dat niet meer op aardgas wordt aangesloten en er dus andere vormen van (duurzame) energie zullen moeten worden aangewend.

251tv maakte een uitstapje naar De Velst, en interviewde John van Dongen en Jos Burger van de Heemskerkse GroenLinks-fractie.

Meer 251TV-producties (TV uit hele regio twee-vijf-een) zijn te bekijken via YoutubeFacebookTwitter en Ziggo kanaal 42 (digitaal) of kanaal 45 (analoog).