Schoolplein basisschool de Vlinder verandert in Tiny Forest

Bij een schoolplein denk je vooral aan veel steen, en dat is precies wat men bij basisschool De Vlinder in Heemskerk niet meer wilt. In plaats daarvan komt er nu een ‘groen’ schoolplein compleet met een ‘Tiny Forest.

Een Tiny Forest is een dichtbegroeid, inheems bos ongeveer ter grootte van een tennisbaan. Dit bos is niet alleen een prettige plek voor vlinders, vogels, bijen en kleine zoogdieren, maar ook voor mensen. Kinderen leren in het Tiny Forest over de Nederlandse natuur. Daarbij zorgt zo’n minibos in de buurt zorgt bovendien voor verkoeling op warme dagen, meer biodiversiteit en waterberging bij zware regenval.

Het aanleggen van het Tiny Forest gebeurt in samenwerking met IVN en de Gemeente Heemskerk en is inmiddels in volle gang. Op 11 februari is de zogenaamde ‘plantdag’ en begin maart hoopt men dan het nieuwe plein en het Tiny Forest officieel te kunnen openen.

IJmond Nieuws ging langs bij De Vlinder en sprak daar met een enthousiaste directeur Suzanne Pauw.

Klik op de hoofdfoto bovenaan dit bericht voor de reportage van IJmond Nieuws.