Ruim 100 bewapende militairen in Heemskerks duingebied

Foto: NH Nieuws

Voor sommige Heemskerkers was het even schrikken. Meer dan honderd gewapende militairen waren actief in de bossen en het duingebied bij Heemskerk. Toch hoefde niemand zich zorgen te maken, verzekerde kapitein Arjan Wagemaker.

(bron: NH Nieuws)

Het ging om een oefening van De Nationale Reserve. “We willen oefenen in gebieden die ze niet kennen, want op de kazerne weet je elk gaatje en plekje wel. Maar we willen ons ook profileren, zodat de mensen weten dat we er zijn”, vertelde Wagemaker van het bataljon uit Bergen aan mediapartner NH Nieuws. “Maar we zijn eigenlijk de enige militairen in Noord-Holland dus dat valt wel op, ja.”

Oefening
De meer dan honderd reservisten trainden vandaag van 7 uur tot 17 uur. “En dat is nodig”, stelt Wagemaker. “Iedere militair moet opgeleid worden, om uit te kunnen voeren als er acht iets aan de hand is. De dag is hier geslaagd als we lachend en veilig huiswaarts keren, en ook nog iets hebben geleerd”, aldus de militair.

Klik HIER voor het filmpje dat mediapartner NH Nieuws maakte.