Extra budget nodig om kwaliteit wegen Heemskerk op niveau te houden

Foto: Pixabay

Het college stelt aan de gemeenteraad voor om extra budget vrij te maken voor het onderhoud van de wegen in Heemskerk.

Onderzoek wijst uit dat er voor de komende vijf jaar (2017-2020) een extra budget van jaarlijks € 205.000 nodig is om het wegbeheer structureel volgens de landelijk geldende normen uit te voeren en de kwaliteit van de wegen voor lange tijd te waarborgen.

Voor de jaren 2021 t/m 2026 is jaarlijks een extra budget nodig van circa € 705.000 ten opzichte van het huidige budget. In de voorjaarsnota 2016 worden deze extra gelden aangevraagd. De gemeenteraad beslist eind juni, tijdens de behandeling van de voorjaarsnota, of het budget daadwerkelijk wordt toegekend.

Binnen de norm
De gemeente Heemskerk heeft sinds 2013 jaarlijks circa € 200.000 bezuinigd op het onderhoud aan de wegen. Het was mogelijk om op het wegbeheer te bezuinigen omdat het onderhoudsniveau op dat moment goed was. De afgelopen jaren is de kwaliteit van de wegen weliswaar achteruit gegaan, maar het kwaliteitsniveau is op dit moment nog steeds binnen de norm die hiervoor wordt gesteld. Om er voor te zorgen dat het kwaliteitsniveau binnen de norm blijft en er geen achterstallig onderhoud ontstaat, is het nodig om nu in te grijpen.