Veteranendag in teken van overleden sergeant Arthur WarBurton (Spike)

Serge Ferraro en Mieke Baltus met Libanon-veteraan Peter Broek
Foto: Wim Meijer Fotografie

Afgelopen zondag, 10 november, vond in het Stadhuis van Beverwijk de jaarlijkse Veteranendag plaats voor veteranen uit Beverwijk, Heemskerk en Wijk aan Zee.

Bij toerbeurt wordt de Veteranendag georganiseerd in Heemskerk en Beverwijk. Dit was Beverwijk dus weer aan de beurt. Rond de 160 gasten waren in het Stadhuis aanwezig voor een sfeervol samenzijn met volop gelegenheid om ervaringen uit te wisselen en ook herinneringen op te halen.

Serge Ferraro, locoburgemeester van Beverwijk, heet de veteranen welkom.

Spike
De middag ging van start met eerst een paar officiële momenten. Loco-burgemeester heette de veteranen welkom en gaf daarna het woord over aan Hans Romeijn, burgemeester van Heiloo en persoonlijke vriend van de Beverwijkse sergeant Arthur WarBurton (bekend als Spike), een van de bevrijders van Beverwijk.

Hans Romeijn, burgemeester van Heiloo, herdenkt zijn vriend sergeant Arthur WarBurton (Spike)

Sergean Warburton overleed afgelopen zomer op 101-jarige leeftijd en Hans Romeyn herdacht deze middag zijn vriend, gevolgd door een minuut stilte en het Wilhelmus.

Eén minuut stilte

Libanon 1980 Vakantieland?
Een andere officiële handeling die eveneens voorafging aan het verdere middagprogramma van de Veteranendag was de overhandiging van het boek ‘Libanon 1980 Vakantieland?’ door Libanon-veteraan Peter Broek aan Loco-burgemeester van Beverwijk Serge Ferraro en burgemeester van Heemskerk Mieke Baltus. Het boek werd geschreven door Bert Kleine Schaars, zelf destijds UNIFIL soldaat in Libanon. Hij geeft in dit boek een realistisch beeld weer van de echte situatie in Libanon in de periode juli 1980- januari 1981, gebaseerd op ware feiten en onderbouwd met log-, en dagboeken.Na alle officiële handelingen was het  verder een ontspannen middag met een drankje en een uitgebreid buffet waarvan de veteranen en hun dierbaren met volle teugen van genoten.