Gemeente Heemskerk realiseert omheinde losloopplek voor honden aan De Baandert

Foto: Pixabay

HEEMSKERK – Sinds kort is er in Heemskerk een omheinde losloopplek voor honden. Op de grasstrook aan De Baandert is een hek geplaatst in de bosjes die daar al stonden. De plek ligt vlakbij de Mozartstraat. Het is een langgekoesterde wens van veel hondenbezitters in Heemskerk.

Veel losloopplekken liggen langs wegen of fietspaden, zonder hek of struiken. Daardoor kunnen honden in een onbewaakt moment de weg oprennen. Ook hebben sommige honden een trauma of een gedragsstoornis, waardoor ze onverwachte reacties kunnen hebben. Deze honden willen toch graag eens lekker met een bal spelen of gewoon onbezorgd rennen. Dat kan nu met de nieuwe, veilige plek.

Idee van inwoners
De omheinde losloopplek voor honden is een idee van inwoners. Zij organiseerden een actie op Facebook. Daaruit bleek dat er veel behoefte is aan een omheinde plek. Daarop volgde een aanvraag bij het Budget Bewonersinitiatieven van de gemeente voor de kosten. Sociaal werker Ingrid Dudink van Welschap hielp de inwoners bij hun idee. Dudink: “Er is samen met de gemeente lang gezocht naar een geschikte plek. Op veel plaatsen was een losstaand hek kwetsbaar voor vernieling. Op De Baandert stonden al bosjes en bomen in een grote ovaal. Door daar een hek in te plaatsen, heeft het hek een natuurlijke bescherming. Ook was het al een losloopplek voor honden.” Eerst had het hek grote planken aan de bovenkant. De inwoners die uitkijken op het hek, waren daar niet blij mee. Deze planken zijn nu weggehaald.

Spelregels
Via twee ingangen kunnen hondenbezitters en hun honden het veld op. Er zijn een paar spelregels gemaakt. De regels zijn simpel. Is er al iemand anders op het veld? Dan vraag je of je er met je hond bij kan. Daarnaast geldt: ruim de poep van je hond op en laat je hond niet graven. “Ik ben er bijna elk dag met mijn hond en de samenwerking met andere hondenbezitters is heel goed. Het is ook leuk om op deze manier met elkaar in gesprek te komen,” zo zegt een van de hondenbezitters. In deze coronatijd zal duidelijk zijn dat mensen minimaal 1,5 meter afstand tot elkaar moeten bewaren. Voor honden geldt dat gelukkig niet. Die mogen vrij spelen, rennen en ravotten met elkaar.

Proef
Als bijeenkomsten weer zijn toegestaan, organiseren de initiatiefnemers graag activiteiten, zoals een speelmiddag voor honden en een hondentraining. Het hek staat hier voor een  proefperiode. Het is dus belangrijk dat veel hondenbezitters weten dat deze plek er is en dat zij er ook gebruik van maken. Over een jaar wordt gekeken of de omheinde hondenlosloopplaats goed gebruikt wordt.