Culturele Cirkel Heemskerk strijdvaardig ondanks dreigend verlies subsidie

HEEMSKERK – Nieuw pand, nieuw seizoen, en toen… kwam corona! Chris Jobse, voorzitter Culturele Cirkel Heemskerk, kan er niet over uit. Alles leek nu, na twee verhuizingen, in rustig vaarwater gekomen, maar niets bleek minder waar.

Eenmaal gevestigd in Laurens kon er weer worden opgebouwd. Althans, dat was de logische gedachte. Maar nee, plotseling kreeg Chris een berichtje van de Gemeente Heemskerk dat er 2 miljoen moest worden bezuinigd, en dat de Culturele Cirkel ook op het lijstje stond om de subsidie in te leveren.

Eigenlijk en bekend verhaal, want in de afgelopen jaren leverde de Culturele Cirkel al 70% van de subsidies in. En nu lijken ook die laatste 30% eindig. De helft ervan moet in 2021  worden ingeleverd, en vanaf 2022 moet de Culturele Cirkel het helemaal zonder subsidie doen. Het is een zware boodschap, precies op het moment waarop heel voorzichtig de coronamaatregelen worden afgebouwd en voorstellingen voor klein publiek weer mogelijk worden.

Bij de pakken neerzitten doe Chris nog niet. Zijn hoop is erop gevestigd dat de plannen van de Gemeente op zoveel weerstand zullen stuiten dat de gemeenteraad alsnog anders zal beslissen. Dat zou dan in de komende weken moeten gebeuren. Op 30 juni is de allesbeslissende raadsvergadering en dan zal blijken in hoeverre de financiële ruimte voor de Culturele kring wordt ingeperkt.

IJmond Nieuws ging langs bij de Culturele Cirkel en sprak daar met Chris Jobse en met Humphrey Venema, secretaris van Filmhuis Heemskerk.

Klik op de hoofdfoto bovenaan dit bericht voor de reportage van IJmond Nieuws.