Heemskerk gaat voormalige stortplaats Zuidermaatweg saneren

Plaatje met de locatie van de stortplaats, gemarkeerd met een rode lijn.
Foto: Gemeente Heemskerk

HEEMSKERK – De gemeente Heemskerk gaat de voormalige stortplaats op een perceel aan de Zuidermaatweg saneren. Het college heeft opdracht gegeven aan Omgevingsdienst IJmond om een saneringsplan op te stellen. De pachter van het perceel gebruikt het als weiland en is op de hoogte.

In september van dit jaar heeft Omgevingsdienst IJmond een bodemonderzoek laten uitvoeren door onderzoeksbureau Wareco. Hieruit blijkt dat de dikte van de deklaag op de stortplaats niet overal voldoet aan de voorgeschreven dikte van een halve meter. Dit vormt een risico voor de natuur. Daarom moet de stortplaats binnen 4 jaar gesaneerd worden. Er zijn geen directe risico’s voor de volksgezondheid.

Het saneren van de grond bestaat uit het aanbrengen van een deklaag van minimaal een halve meter schone grond op de stortplaats. Deze saneringsmethode werkt Omgevingsdienst IJmond uit in een saneringsplan. Dit saneringsplan legt de gemeente ter goedkeuring voor aan Provincie Noord-Holland als bevoegd gezag voor de bodem.

De gemeente is eigenaar van het perceel met de stortplaats
De pachter heeft de grond in gebruik als weiland en weet van de voormalige stortplaats. De gemeente/ODIJ heeft de pachter inmiddels op de hoogte gesteld van de geplande sanering. De pachter laat uit voorzorg geen koeien op het westelijke gedeelte (ligging stortplaats) grazen en gebruikt gemaaid gras van het perceel niet als veevoeder.

In de periode tussen 1948 en 1966 is op de locatie afval gestort
Het afval bestond uit huishoudelijk afval, bouw- en sloopafval en chemisch afval. Dit was vanuit de tijdgeest bezien een gangbare activiteit. Zowel in Heemskerk als in vele andere gemeenten. De stortplaatsen liggen in de regel in het buitengebied waar weinig ontwikkelingen plaatsvinden. Na beëindiging van de stortactiviteiten werden de stortplaatsen afgedekt met een laag grond (deklaag). Met de aanleg van de Wijkertunnel in de jaren ‘90 is de stortplaats door Rijkswaterstaat (RWS) al deels ontgraven voor de aanpassing van het tracé van de A9. Het overige gedeelte is nog steeds aanwezig op het westelijk gedeelte van het perceel.