Nieuwe straatnaam in Heemskerk: Panhuislaan

Foto: wIKIPEDIA

HEEMSKERK – Aan de Kleine Houtweg, in de punt met de Rijksstraatweg, worden woningen gebouwd. Deze locatie heet de Splinter. Een deel van de woningen krijgt de entree aan een nieuw aan te leggen weg. Deze nieuwe weg gaat Panhuislaan heten.

De Historische Kring Heemskerk kwam met de suggestie Panhuislaan. De reden hier voor is dat vroeger op deze locatie het Panhuisbos was. In de onmiddellijke omgeving is vroeger een Panhuislaan geweest. Het boek van de Historische Kring “ U bevindt zich hier” meldt onder Panhuislaan het volgende: “Ooit heeft Jonkheer Gevers het plan gehad om de oprijlaan van Marquette door te trekken naar de Rijksstraatweg, door de Commandeurs tot aan de Kleine Panhuisbos”.

Zout winnen door water uit pannen te laten verdampen

De naam Panhuis is afkomstig van een gebouwtje dat daar stond, de pannenkeet of panhuis. Men liet water uit de pannen verdampen om zout te winnen.