Familiebedrijf Gelukszaak Bekker: al ruim een eeuw ‘knippen en scheren’ met kans op een miljoen

HEEMSKERK – IJmond Nieuws maakt portretten van familiebedrijven in de IJmond, en dit keer gaan ze langs in Heemskerk, bij ‘Gelukszaak Bekker’.

Familiebedrijf Bekker kent inmiddels een lange geschiedenis. Ooit begon de opa van de huidige eigenaar, Chris Bekker,  met het knippen van haren en het naaien van kleding. We praten over het jaar 1911. En sinds die tijd heeft de zaak steeds mee kunnen veren op de veranderende tijden, door steeds aanpassingen in het assortiment, het vergroten, resp. verkleinen van de kapperszaak, al naar gelang de kapseltrends wijzigden, zoals in de tijd van de Beatles, toen de ‘strak gekapte koppies’ plaats maakten voor lange haren, waardoor de kappersschaar taboe werd.

Belangrijke verandering was de start van de verkoop van Staatsloten, en later meerdere loterijen. Ook voor een verkooppunt van loten, is het verkopen van een winnend lot een ‘lootje uit de loterij’ wat niet echt vaak gebeurt. Behalve dan bij Bekker. In de afgelopen decennia is al menig grote prijs gevallen op loten die verkocht zijn door de familie Bekker. En dan praten we over prijzen van tonnen, tot zelfs eenmaal een miljoen euro.

Deze prijzen hebben ertoe geleid dat mensen uit de wijde omgeving hun loten kopen en/of bestellen bij Chris Bekker, die na de laatste prijs van een ton op een kraslot, zijn zaak dan ook heeft omgedoopt in ‘GELUKZAAK’ Bekker, waar je overigens nog altijd, net als twee generaties geleden, terecht kunt voor het knippen van je al dan niet weelderige haardos.