Geen Koningsnacht met vrijmarkt in Heemskerk; vrijmarkt ‘pas’ op  Koningsdag om 5 uur van start

Foto: Z-Media

HEEMSKERK – Vanaf dit jaar mogen vrijmarktverkopers om 05.00 uur op 27 april een plek innemen voor de vrijmarkt. Dit is een halve dag later dan de voorgaande jaren. Toen mochten vrijmarktverkopers al om 20.00 uur op 26 april hun verkoopplek klaarzetten. Dit besloot de gemeente na een evaluatie van Koningsdag 2023.

Burgemeester Alexander Luijten benadrukt het belang van deze aanpassing: “Deze verandering is nodig om Koningsdag- en nacht veilig te houden. Daarnaast draagt de wijziging ook bij aan een meer ontspannen Koningsdag.”

Uit de evaluatie van Koningsdag 2023, waaronder met ondernemers en inwoners, blijkt dat er risico’s zijn door het samenkomen van uitgaanspubliek en de vroege aanwezigheid van verkopers die midden in de nacht een plek claimen in het centrum. Het verplaatsen van de vrijmarkt naar 05.00 uur heeft verschillende voordelen. Het centrum kan beter worden schoongemaakt, waardoor bezoekers van de vrijmarkt minder last hebben van afval van Koningsnacht. Ook is het gemakkelijker om de stroom van bezoekers te regelen omdat de mensen van Koningsnacht dan niet meer in het centrum zijn.

Dit jaar extra toezicht en handhaving
Om ervoor te zorgen dat iedereen zich aan de nieuwe begintijd van de vrijmarkt houdt, gaan we extra goed opletten en regels handhaven. We zetten verkeersregelaars en boa’s in. Zo willen we voorkomen dat mensen te vroeg het centrum binnenkomen met spullen om te verkopen. Deze maatregelen zorgen ervoor dat Koningsdag goed en veilig begint.