Gezocht: nog 35 Heemskerkers die 100 dagen 100% afval willen scheiden

Foto: 100-100-100

Behalve Heemskerk gaan er nog 28 andere gemeenten in Nederland deze uitdaging aan, waardoor er in totaal bijna 3000 mensen gaan ervaren hoe makkelijk afval scheiden is, en je daarmee onverwerkbaar afval kunt beperken.

Recyclen
Het verbranden van restafval is duur en slecht voor het milieu. Daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk afval opnieuw te gebruiken. En dat kan in heel veel gevallen: Denk maar aan groente- en fruitafval, papier, plastic verpakkingen, metalen, drankkartons, glas,textiel en batterijen. Door deze materialen te recyclen, sluiten we kringlopen en dragen bij aan een beter milieu.

Actie 100-100-100
Door middel van het zoveel mogelijk scheiden van het afval werken de gemeenten in de regio aan een zo veel mogelijk afvalvrije samenleving. En met succes, want ieder jaar wordt de berg restafval een stukje kleiner. Maar het streven is om nog veel verder te gaan met het scheiden van afval. Een middel om dat te bereiken is de actie 100-100-100

Op dit moment is het nog zo dat een gemiddeld huishouden in Nederland nog altijd wekelijks met 9 kilo restafval blijft zitten. Met de actie  100-100-100 willen de gemeenten kijken tot hoever dat nog kan worden teruggebracht.

Meedoen
Iedereen kan meedoen. Van jong tot oud. Van single tot samenwonend. Met of zonder kinderen. En niemand staat er alleen voor, want via het platform kunnen de deelnemers uit de 29 gemeenten ervaringen en tips met elkaar uitwisselen via een platform.

Opdrachten
Tijdens de actieperiode van 1 april tot 9 juli 2016 krijgen de deelnemers elke week een weekopdracht die inzicht geeft in hoe afval beter kan worden gescheiden en hoe restafval te voorkomen. Deze opdrachten kunnen bijvoorbeeld bestaan uit het maken van een foto of het invullen van een korte enquête.

Je weegt je afval
Verder staat op het platform een afvalmeter. Deze laat zien hoeveel restafval de deelnemers van 100-100-100 wekelijks overhouden. Iedere week moeten de deelnemers hun afval wegen, en invullen in de meter, waarmee ze hun eigen voortgang kunnen vergelijken met die van de andere deelnemers. Voor het wegen ontvangen de deelnemers een speciale 100-100-100 weeghaak die wordt uitgereikt tijdens de startbijeenkomst.

Webshop
Deelnemers hebben gedurende de actieperiode de mogelijkheid om punten te sparen voor de 100-100-100 webshop. Daarmee kunnen (gratis of met korting) artikelen worden besteld die helpen om beter afval te scheiden, of afval te voorkomen. De webshop gaat online op 1 april 2016.

Snel, snel, snel… opgeven kan nog tot 15 maart!
Rest de vraag: Welke Heemskerkers durven de uitdaging aan te gaan en geven zich op? De teller staat op dit moment op 65, dus nog 35 te gaan! Opgeven voor 100-100-100 is mogelijk tot 15 maart a.s. op www.100-100-100.nu