Nieuw onderkomen voor Historische Kring Heemskerk

Foto: Google maps

De Historische Kring Heemskerk (HKH) heeft een nieuw onderkomen. De stichting betrekt de ruimte in de Mariaschool aan de A. Verherentstraat, de voormalige locatie van de Kunstuitleen, nadat deze ruimte is opgeknapt.

Deze herhuisvesting van de HKH is in goed overleg en in samenwerking tussen de gemeente en de HKH tot stand gekomen.

De HKH maakt nu nog gebruik van de tweede verdieping van het gebouw aan de Kerklaan 1 (voormalige muziekschool). Na de besluitvorming over de verhuizing van het Cultuurcentrum Heemskerk van Kerklaan 1 naar het bibliotheekgebouw in het gemeentehuis, met daarbij de verkoop van Kerklaan 1,  heeft de gemeente aangegeven zich te willen inspannen om de HKH te herhuisvesten.

Eisen en wensen
De gemeente en de HKH hebben gezamenlijk een groot aantal locaties verkend en afgezet tegen de functionele eisen en wensen die in goed overleg door beide partijen zijn opgesteld. Uiteindelijk blijkt dat de vrijgekomen ruimte 7 in de Mariaschool voor beide partijen de meest geschikte locatie is om de HKH te herhuisvesten. Daarnaast wordt nog gezocht naar een externe berging ten behoeve van het archief van de HKH.

Kunstuitleen
De ruimte 7 in de Mariaschool was tot september 2017 in gebruik als kunstuitleen. Stichting Kunstuitleen Heemskerk heeft in april 2017 de huur van de ruimte opgezegd en op 4 september is deze opgeleverd aan de gemeente. Het college heeft de ruimte toegewezen aan de HKH op basis van toewijzingscriteria. In zijn belangenafweging heeft het college gekeken naar de mate waarin het aanbod van de HKH bijdraagt aan sociaal-maatschappelijke doelen en valt binnen het door de raad of het college vastgesteld beleid.

“Een nieuw thuis”
Henk Engel, voorzitter van de Historische Kring Heemskerk: “Ik ben blij dat wij nu een goede oplossing hebben gevonden voor de huisvesting van de HKH. Natuurlijk verlaten wij met weemoed de vertrouwde plek aan de Kerklaan. Maar wij zullen ons op de mooie historische plek in de Mariaschool ook thuis gaan voelen! Een nieuw thuis van waaruit wij de geschiedenis van Heemskerk in kaart blijven brengen en levend houden. Ook door op verschillende manieren naar buiten te blijven treden met verhalen, lezingen, films en- exposities. Daarvoor willen wij onder meer gebruikmaken van de mogelijkheden in het Cultuurcentrum Heemskerk, de bibliotheek en het gemeentehuis. Maar ook van andere mogelijkheden in Heemskerk. In de Mariaschool krijgen wij een historische plek, een basis van waaruit we hier positief aan kunnen blijven werken!”