Expositie ‘Kom in de kas’

Foto: Cultuurhuis Heemskerk

Een kleurrijk geheel komt je tegemoet als je de gemeentehal van Heemskerk binnen stapt: landschappen vol tulpen in perspectief getekend door basisschool leerlingen van Heemskerk.

In het midden van de hal staat een tuinkasje, dit model kas wordt gebruikt in de schooltuinen van een aantal scholen. In de kas zijn de gewassen te zien die de kinderen ook in de schooltuinen kweken.

Het Groene Hart
D’Evelaer begeleidt onder de naam Het Groene Hart Heemskerkse basisscholen en plantopa’s bij het opzetten en onderhouden van een schooltuin. Via het Groene Hart kunnen scholen ook elk jaar kassen en tuinders in het Heemskerkerduingebied bezoeken. Zij leren tijdens deze excursie alles over de bollenteelt in een kas.

Project Cultuurhuis Heemskerk en brede school
Sinds vorig jaar hebben het Cultuurhuis Heemskerk en de brede school een project opgezet wat voor een mooie verbinding zorgt tussen het kassengebied van Heemskerk en het cultuuronderwijs in de basisscholen. Ieder jaar wordt er een andere invalshoek gezocht om hetgeen de leerlingen hebben gezien in de kas, te verbeelden in de klas.

Wascokrijt en gekleurd karton
Dit jaar zijn vijf klassen na een bezoek aan de kas verder gegaan met een beeldende opdracht in de klas gegeven door een beelden docent van het Cultuurhuis. Deze docent is met wascokrijt en gekleurd karton aan de slag gegaan om de leerlingen te leren hoe zij een tekening met diepte kunnen tekenen. En wat is een beter onderwerp om diepte te ervaren dan de kleurige bollenvelden met hun prachtige lijnen naar de horizon.

De resultaten zijn tot en met 11 juni te zien in de hal van het gemeentehuis van Heemskerk.