Wethouder Aad Schoorl opent expositie ‘Meditaties in natuursteen’

Zaterdag 28 januari heeft wethouder Aad Schoorl  in het Gemeentehuis van Heemskerk de expositie ‘Meditaties in natuursteen’ van de kunstenares Reina Ramakers geopend.

De expositie bestaat grotendeels uit beelden, vervaardigd uit diverse soorten steen, zoals marmer van Paros, marmer van Naxos, Belgisch hardsteen, albast en andere steensoorten. Daarnaast toont de kunstenares ook een aantal van haar abstracte schilderijen.

(foto: Wim Meijer Fotografie)

Paros
Reina Ramakers benadert haar werk als beeldhouwer vanuit de klassieke oudheid. Zij gebruikt meestal marmer en zoekt de oude Grieken ook letterlijk op. In de winter werkt zij een aantal maanden op het Griekse eiland Paros. Zij heeft een voorkeur voor het Lychnitis marmer, dat heel zuiver en transparant is.

Vrouwentorso’s
De beelden van Reina Ramakers hebben een klassieke oorsprong. Het zijn vaak vrouwentorso’s of delen daarvan. In de klassieke beeldhouwkunst is het maken van een mooie torso de bevestiging van echt kunstenaarschap. De torso’s en lichamen hebben een moderne uitstraling. De houdingen zijn speels en lichtvoetig; er wordt niet altijd gestreefd naar een schoonheidsideaal. Wat vooral opvalt is de schoonheid en subtiliteit waarmee het beeld gemaakt is. Prachtig gepolijst, zachte vormen en maximaal gebruik van de kleuren van het marmer. Zij benadrukt de doorzichtigheid van het Lychnitis marmer en dat heeft een bijzonder effect.

(foto’s: Wim Meijer Fotografie)

Ontmoeting & begroeting
Tijdens de expositieperiode (tot en met 23 februari) is Reina Ramakers op zaterdagmiddagen van 12.00 tot 15.00 uur aanwezig voor een ‘Ontmoeting & Begroeting’ (met uitzondering van 11 februari). Zij gaat in op de achtergronden en de ontstaansgeschiedenis van de beelden, want elk kunstwerk heeft een boeiend verhaal.

Autodidact
Ramakers is autodidact met een grote staat van dienst. Ze exposeert vaak in galerieën, beeldentuinen, op kunstbeurzen en bij kunstroutes in binnen- en buitenland. In 2014 ontving ze de Oeuvreprijs Beeldhouwwerk ‘Premio De Marchi’, tijdens een internationale expositie in Bologna, Italië. Ze heeft onderwijsaktes textiele werkvormen, studeerde Kunst & Culturele wetenschappen aan de Open Universiteit en volgde diverse workshops beeldhouwen en portret boetseren.

Reina Ramakers (foto: Wim Meijer Fotografie)

Stichting Kijk! Heemskerk organiseert 4 maal per jaar een expositie in het Gemeentehuis van Heemskerk met professionele kunstenaars met als doe om inwoners van Heemskerk en omgeving kennis te laten maken met kunst van een brede diversiteit en hoge kwaliteit. Zo maakt het publiek  kennis met veel verschillende technieken, zoals schilderen en tekenen, beeldhouwen, fotografie, grafische technieken, videokunst, installaties en digitale technieken.

Kijk voor meer informatie over Stichting Kijk! Heemskerk of van de exposerend kunstenares Reina Ramakers op: www.reinaramakers.nl, www.reinaramakers.exto.nl en Facebook Stichting Kijk! Heemskerk.