Heemskerk krijgt ‘turborotonde’ aan Communicatieweg

Foto: Gemeente Heemskerk

Van 21 augustus tot en met 4 september (5.00 uur) wordt de rotonde aan de Communicatieweg omgebouwd tot een turborotonde. In de eerste week wordt er dag en nacht gewerkt.

Turborotonde
De turborotonde is een speciaal vormgegeven dubbelbaans rotonde met rijbaanscheidingen. De automobilist kiest al voor het oprijden van de rotonde de juiste rijstrook.  Wisselen van strook op de rotonde is niet mogelijk en dit komt de doorstroming en de verkeersveiligheid ten goede.

Eerste fase: 21 tot en met 25 augustus
Werkzaamheden op het middeneiland. Het verkeer kan op de bestaande rotonde om de werkzaamheden heen rijden. Er is één rijstrook beschikbaar. Deze werkzaamheden gaan dag en nacht door.

Tweede fase: maandag 28 augustus tot en met vrijdag 1 september
In deze week wordt voornamelijk in de nacht gewerkt. De middengeleiders van de aansluitende wegen worden hierbij verlengd en voorzien van de benodigde bekabeling voor de bewegwijzering. Vanwege deze werkzaamheden en de veiligheid van de werknemers wordt de rotonde in de nacht voor het verkeer tussen 20.00 en 05.00 uur geheel afgesloten. Overdag zijn er nagenoeg geen werkzaamheden en kan het verkeer van de rotonde (over één baan) gebruikmaken.

Laatste fase: vrijdag 1 september 20.00 uur tot en met maandag 4 september 05.00 uur
Asfalteren van de rotonde en aanbrengen rijbaanscheidingen en belijning. De rotonde is afgesloten voor alle verkeer. Het fietspad blijft wel begaanbaar voor (brom)fietsen. Verkeer van en naar de A9 wordt omgeleid via Uitgeest en Beverwijk. Het bedrijventerrein De Trompet is bereikbaar via Assendelft. Hiervoor is gekozen om de overlast in deze fase te minimaliseren in tijd en deze werkzaamheden vlot en veilig uit te kunnen voeren.

Afhankelijk van het weer (en andere onvoorziene omstandigheden) is volgens planning de rotonde op maandag 4 september klaar voor gebruik.