Heemskerk trapt Klimaatstraatfeest feestelijk af tijdens Oogstmarkt op 8 oktober bij Koetshuijs

Foto: `Wim Meijer Fotografie

Op de Dag van de Duurzaamheid, dinsdag 10 oktober, gaat de 10e editie van het HIER Klimaatstraatfeest van start.

De Gemeente Heemskerk is dit jaar partner van het Klimaatstraatfeest, waardoor inwoners van Heemskerk deze energiebesparingswedstrijd met een voorsprong van maar liefst 500 punten starten. Op zondag 8 oktober trappen de organisatie en de gemeente Heemskerk het Klimaatstraatfeest af tijdens de oogstmarkt bij het Koetshuijs bij Kasteel Assumburg (Tolweg 9a, Heemskerk)

“Echt resultaat”
De gemeente Heemskerk heeft energiebesparing in en rond de woning hoog op de agenda staan. Wethouder Frank Frowijn: “De gemeente doet voor het eerst mee aan het Klimaatstraatfeest en vooral het samenwerken, waarbij buurten, straten en verenigingen samen aan de slag kunnen met energiebesparing, vinden wij een mooie toevoeging. Door aandacht te vragen voor besparing, ook door middel van deelname aan het Klimaatstraatfeest, en daarbij diverse campagnes en acties te voeren, probeert gemeente Heemskerk een effect te creëren dat zorgt voor echt resultaat. Zowel voor de doelstelling van de gemeente als het comfort en de portemonnee van haar inwoners!” Aftrap Klimaatstraatfeest
Tijdens de aftrap van het Klimaatstraatfeest tijdens de oogstmarkt op zondag 8 oktober kunnen bezoekers aan verschillende activiteiten meedoen, waaronder pannenkoeken bakken op inductie en een bewustwordingsspel over energiebesparing. Daarnaast wordt er informatie over het Klimaatstraatfeest verstrekt. Men kan zich tijdens het startevent direct aanmelden om mee besparen. Momenteel is voorinschrijven al mogelijk via www.klimaatstraatfeest.nl.

Wethouder Aad Schoorl is aanwezig om het Klimaatstraatfeest op ludieke wijze officieel te openen.

Tijd: 11:00 – 13:30 uur (officiële opening om 12:30 uur) / Locatie: het Koetshuijs, Tolweg 9A, Heemskerk

Wonen zonder aardgas
Deze jubileumeditie van het Klimaatstraatfeest staat in het teken van aardgasvrij wonen. Bijna alle Nederlandse huizen zijn op dit moment aangesloten op het gasnet. Maar om aan de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs te voldoen, moeten we allemaal van het aardgas af.

Deelnemers die meedoen met het Klimaatstraatfeest komen alvast voorzichtig in aanraking met de eerste stappen naar een aardgasvrij huishouden en leren meer over de verschillende duurzame alternatieven voor verwarmen, koken en warm water. Natuurlijk wel op een zo leuk mogelijke manier!

Over het HIER Klimaatstraatfeest
Het HIER Klimaatstraatfeest is al tien jaar lang de grootste en gezelligste energiebesparingswedstrijd van Nederland. Deelnemers verdienen klimaatpunten door met zoveel mogelijk mensen energie te besparen tijdens het stookseizoen dat van 10 oktober 2017 tot en met 31 maart 2018 duurt.

Het team dat de meeste punten heeft verzameld door energiebesparende acties uit te voeren wint prijzen met een waarde tot wel € 5.000,-. Kijk voor aanmelden en meer informatie op www.klimaatstraatfeest.nl.

Het HIER Klimaatstraatfeest is een initiatief van Stichting HIER klimaatbureau en Buurkracht. Daarnaast werkt het Klimaatstraatfeest samen met verschillende Nederlandse gemeenten.