WhatsApp buurtpreventie in Heemskerk

Foto: Informatiebord.nl

Sinds geruime tijd zijn er buurtpreventie-WhatsAppgroepen actief in Heemskerk. Een WhatsAppgroep is een initiatief van bewoners, die elkaar in een bepaalde buurt waarschuwen bij onraad of verdachte zaken.

Elke geïnteresseerde inwoner Heemskerk kan zich aanmelden bij een WhatsAppgroep of er zelf een beginnen. Bewoners die zich in hun buurt aansluiten bij een groep waarschuwen elkaar bij onraad of verdachte zaken. Indien nodig wordt de politie of 112 gebeld.

Burgerkracht
Sommige organisatoren beheren ook een Facebookpagina waarop leden, aan veiligheid gerelateerde items bespreken en delen. Een WhatsAppgroep is een vorm van burgerkracht. Onder burgerkracht worden initiatieven verstaan in de samenleving, die de sociale samenhang bevorderen of het veiligheidsgevoel vergroten.

Buurtpreventieborden
Om duidelijk zichtbaar te maken dat deze digitale groepen bestaan, plaatst de gemeente Heemskerk buurtpreventieborden op verschillende plekken in de openbare ruimte. Ook heeft de gemeente WhatsAppstickers laten drukken. Deze stickers kunnen bewoners, als aanvulling op de borden, op hun eigendommen plakken. De initiatiefnemers ontvangen binnenkort per e-mail meer informatie over de stickers.

Na als in Beverwijk, waar eveneens WhatsAppgroepen actief zijn, ondersteunt de gemeente Heemskerk dit initiatief, omdat het  de veiligheid en leefbaarheid in de buurt  vergroot.