Manege De Schimmelkroft wil verhuizen naar Oosterweg

Foto: Pixabay

De eigenaar van manege De Schimmelkroft heeft aangegeven de manege van de huidige locatie aan de Kerkweg te willen verplaatsen naar een nieuwe locatie aan de Oosterweg 2a in Heemskerk.

De bedoeling is de bestaande locatie van de manege te verkopen voor het realiseren van woningbouw. Het college van B&W van heemskerk staat hier positief tegenover. De uiteindelijke beslissing over een verplaatsing is echter een bevoegdheid van de raad.

Waarom manege verplaatsen?
De huidige locatie van manege De Schimmelkroft ligt dicht tegen het Molenbos aan. Het Molenbos is als ‘zeer kwetsbaar natuurgebied’ aangewezen. De organismen die in dit gebied groeien zijn gevoelig voor ammoniakuitstoot uit mest. Als de manege zich vestigt aan de Oosterweg 2a dan is het mogelijk om de mestbak op een grotere afstand van het Molenbos te plaatsen.

Daarnaast draagt een verplaatsing van de manege bij aan de verbetering van het dierenwelzijn voor de paarden. De richtlijnen voor dierenwelzijn zijn in de afgelopen jaren scherper geworden en de huidige locatie voldoet daar niet meer aan. Volgens de richtlijnen hebben paarden en pony’s meerdere uren per dag vrije bewegingsruimte nodig en dat is aan de Kerkweg niet mogelijk. De locatie aan de Oosterweg is ruimer en hier hebben de paarden en pony’s uitloopmogelijkheden. Bovendien is het voor de ruiters heel gemakkelijk om vanaf deze locatie te paard de duinen in te gaan.

Woningbouw
Het voordeel van het verplaatsen van manege De Schimmelkroft naar de Oosterweg is dat de locatie aan de Kerkweg vrijkomt voor woningbouw. Het bouwen van woningen, zeker op deze locatie in noordelijk Heemskerk, is zeer welkom. De gemeente Heemskerk heeft namelijk een woningbouwopgave voor de komende jaren, opgelegd door het Rijk. Dat betekent dat er binnen bestaand bebouwd gebied woningbouw gerealiseerd moet worden. Hoeveel woningen het zouden worden en welk type is nog niet bekend. Er zijn nog geen concrete plannen. De woningen moeten echter passen in de bestaande omgeving.

De grond is niet van de gemeente. Mocht de verplaatsing van de manege doorgaan en de grond aan de Kerkweg worden verkocht, dan volgt er overleg met de koper van de grond.

Ontwikkeling Oosterweg
De manege wordt dusdanig ontworpen dat deze past in de omgeving. Voorafgaand aan de verplaatsing zal onder meer een beeldkwaliteitsplan voor de Oosterweg worden opgesteld. De omwonenden worden hierbij nadrukkelijk betrokken. Een beeldkwaliteitsplan is een omschrijving van het gebied en geeft een beeld van hoe de omgeving er in de toekomst uit kan zien en hoe de manege daar in past. Ook wordt gekeken naar het verkeer. Een voorlopig onderzoek heeft aangetoond dat de Oosterweg voldoende capaciteit heeft om extra verkeer van en naar de manege aan te kunnen, maar dit wordt nader onderzocht.

Raad neemt besluit
Dat het college positief staat tegenover de verplaatsing van de gemeente wil niet zeggen dat deze er ook komt. Daarvoor dient de eigenaar van De Schimmelkroft een aanvraag in te dienen. De raad neemt hierover uiteindelijk een besluit.

De eigenaar van de manege heeft contacten met de eigenaar van de grond aan de Oosterweg 2a en met de koper van de grond aan de Kerkweg. Ook onderhoudt de eigenaar contacten met bewoners van de Kerkweg en Oosterweg.