Cultureel Centrum Heemskerk begin 2018 op nieuwe locatie

Foto: Wim Meijer Fotografie

De gemeente Heemskerk is volop bezig met de voorbereidingen voor de nieuwe huisvesting van het Cultureel Centrum. Een deel van bibliotheek IJmond Noord in het gemeentehuis aan het Maerten van Heemskerckplein wordt verbouwd, zodat het Cultureel Centrum daar in zijn geheel onderdak krijgt.

Het college heeft de projectopdracht en het voorlopig ontwerp voor de herhuisvesting vastgesteld. Als alles volgens planning verloopt kan het Cultureel Centrum begin  2018 intrekken in het pand.

Multifunctioneel
Het wordt een multifunctioneel gebouw, waarin de bibliotheek en het Cultuurcentrum een open uitstraling hebben naar buiten. Ook is er een verbinding tussen de centrale hal en het huidige bibliotheekgebouw. De verwachting is dat de uiteindelijke inrichting van het gebouw samenwerking gaat bevorderen tussen bibliotheek, Cultuurcentrum en de gemeente. De openheid van het gebouw draagt bij tot een laagdrempelig, toegankelijk en toekomstbestendig gebouw.

Om alles binnen de geplande tijd af te ronden is ervoor gekozen om in dit geval af te wijken van het gemeentelijk inkoopbeleid en enkelvoudige opdrachten te gaan verstrekken aan de aannemer en twee technische bedrijven die ook betrokken zijn geweest bij de bouw van het gemeentehuis en de bibliotheek.

Indeling
Het Cultuurcentrum komt aan de voorkant van het gebouw op de begane grond en de vide. Aan de achterkant van het gebouw komt de bibliotheek. Voor de herinrichting van de bibliotheek wordt zoveel mogelijk gebruikt gemaakt van het bestaande meubilair. Tijdens deze herinrichting is de bibliotheek ongeveer twee weken gesloten. De ruimten van het Cultuurcentrum en de bibliotheek zijn aan elkaar verbonden door een algemene ruimte. Deze ruimte komt dichtbij de centrale ingang en in de ronding van het pand. Hier ontstaat een multifunctionele ruimte die door beide partijen gebruikt gaat worden.

10 leslokalen
Het  Cultuurcentrum krijgt tien leslokalen, die voor multifunctioneel gebruik geschikt zijn, zodat zij door meer organisaties gebruikt kunnen worden. Tijdens de verbouwing van de ruimte voor het Cultureel Centrum blijft de bibliotheek open. Dit leidt vanzelfsprekend tot enige overlast. Er wordt alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat deze overlast zoveel mogelijk wordt beperkt.