Afvalscheiding in Heemskerk: Afval bestaat niet… Grondstoffen wèl!

Foto: Gemeente Heemskerk

“Afval bestaat eigenlijk niet. Van afval naar grondstoffen, die opnieuw gebruikt kunnen worden!”  Dat is volgens wethouder Frank Frowijn het motto van de gemeente Heemskerk als het gaat om afvalscheiding.

Het college heeft daarom ingestemd met het Grondstoffenplan 2017-2020. Hiermee wil de gemeente de kosten van de afvalinzameling omlaag te brengen en de afvalscheiding aanzienlijk verbeteren.

75% huishoudelijk afval scheiden
In Heemskerk valt nog veel winst te halen bij afvalscheiding. Door de dreigende schaarste aan grondstoffen om producten te maken, wordt afval steeds meer gezien als een waardevolle grondstof. De Rijksoverheid heeft voor 2020 ambitieuze doelstellingen geformuleerd voor afvalscheiding. Dit houdt in dat in 2020 75% van het huishoudelijk afval moet worden gescheiden. De gemiddelde hoeveelheid restafval per inwoner zou dan uitkomen op maximaal 100 kg per jaar.

Drie rolcontainers
Heemskerk voldoet nog lang niet aan deze landelijke ambitie. De milieuresultaten blijven achter, de kosten blijven hoog en bewoners zijn zich vaak niet bewust van het feit dat het merendeel van hun huishoudelijk afval grondstoffen zijn. Er moest dus wat gebeuren.

Daarom is in het Grondstoffenplan 2017-2020 vastgelegd dat elk huishouden in de laagbouw drie rolcontainers krijgt. Eén voor groente- fruit- en tuinafval (GFT), één voor oud papier en karton en één voor plastic, metalen en drankenkartons. Het restafval dat dan nog over blijft, kan naar een ondergrondse container in de wijk worden weggebracht. Op deze manier worden inwoners gestimuleerd om hun afval goed te scheiden en zo weinig mogelijk restafval over te houden.

Op termijn ruim twintig euro minder afvalstoffenheffing
Dit model zal niet worden ingevoerd voor de hoogbouw in Heemskerk en in Waterakkers en de Broekpolder waar de afvalinzameling gebeurd via ondergrondse containers. Daar zal de afvalscheiding middels maatwerkoplossingen op een andere manier verder moeten worden verbeterd. Uiteindelijk leidt het goed scheiden van afval tot lagere kosten, waardoor een huishouden op termijn ruim twintig euro minder aan afvalstoffenheffing zal hoeven te gaan betalen

Pilot
De gemeente gaat in een aantal wijken beginnen met een pilot. Als eerste wordt daar een extra container voor plastic, metaal en drankenkartons geleverd. In een later stadium kan dan de volgende stap worden ingevoerd: het restafval wegbrengen naar een ondergrondse container elders in de wijk. Voor alle stappen geldt dat er steeds goed wordt onderzocht of een maatregel de gewenste resultaten oplevert. Pas dan wordt een maatregel verder in Heemskerk ingevoerd.