Kom in de Kas: van kasbezoek tot expositie

Foto: Cultuurcentrum Heemskerk

Donderdag 12 januari hebben leerlingen van groep 6 van BS De Zilvermeeuw een bezoek gebracht aan de kassen van Heemskerk. Dit gebeurde samen met de moestuinopa’s, Cindy Henneman van d’ Evealer en cultuurcoach Nanda Groen van Cultuurcentrum Heemskerk.

Dit kasbezoek is onderdeel van een nieuw project van Cultuurcentrum Heemskerk in samenwerking met d’Evelaer. In totaal gaan 16 groepen van 8 Heemskerkse basisscholen een kasbezoek afleggen bij een tulpenkwekerij. BS De Zilvermeeuw was als eerste aan de beurt.

Van bol tot tulp
Moestuinopa’s vertellen aan de leerlingen wat er gebeurt in de kassen; hoe werkt een kwekerij, welke machines worden er gebruikt, hoe gaat het proces van bol tot tulp en waar gaan de tulpen of de bollen uiteindelijk heen. Tijdens dit bezoek krijgen de leerlingen de opdracht er extra op te letten hoe een tulp er uit ziet. Kom in de Kas Dagen
Na dit kasbezoek, volgt er een les in de klas met de cultuurcoach. Zij gaat verder in op de vorm van de tulp en de mogelijkheden om dit in beeld weer te geven. Leerlingen kunnen naar aanleiding van deze les meedoen aan een beeldende cursus die na schooltijd, op de basisschool, wordt aangeboden door Brede School Heemskerk met drie lessen. De werken die tijdens alle cursussen op de basisscholen worden gemaakt, worden uiteindelijk geëxposeerd in d’ Evelaer tijdens de ‘Kom in de Kas dagen op 1 en 2 april’.

Cultuurcentrum Heemskerk ontwikkelt projecten voor het basisonderwijs waarbij leerlingen kennis maken met lokale instellingen, bedrijven of verenigingen in combinatie met cultuuraanbod. Vanuit de visie van het Cultuurcentrum, dat ieder kind in aanraking moet komen met Cultuur is het belangrijk om zoveel mogelijk leerlingen via binnen- en naschoolse activiteiten met cultuur in aanraking te brengen.

Meer informatie over het cultuurcentrum, is te vinden op www.cultuurcentrumheemskerk.nl