Plan van aanpak opvang en integratie vluchtelingen

Foto: Pixabay

De gemeente Heemskerk heeft een plan gemaakt voor de integratie van vluchtelingen (statushouders) in Heemskerk. Huisvesting is de eerste stap, daarna gaat het om inburgering en maatschappelijke integratie van de vluchtelingen.

Met het oog op het gestegen aantal vluchtelingen is het nodig meer aandacht en acties te richten op een vlotte integratie van vluchtelingen in de samenleving. Het Rijk heeft hierover een bestuursakkoord gesloten en regionaal (Veiligheidsregio Kennemerland) en lokaal is hier een uitwerking voor gemaakt.

Het plan van aanpak ‘Van opvang tot  integratie vluchtelingen’ gaat in op verschillende onderwerpen, waarmee de integratie van vluchtelingen kan worden bevorderd. Het gaat hier om taal, scholing, inburgering, maatschappelijke begeleiding, gezondheid en zorg, werk en inkomen, onderwijs en leerlingenvervoer, vrijwilligerswerk en dagbesteding. Voor al deze thema’s zijn er acties en knelpunten benoemd. Bij alle onderwerpen wordt waar mogelijk samengewerkt in de regio (Veiligheidsregio Kennemerland) en met de gemeenten Velsen en Beverwijk.

Feiten en cijfers
In de periode van 1 januari 2015 tot en met 30 april 2016 zijn er in totaal 124 vluchtelingen (statushouders) in Heemskerk gekomen. Hiervan zijn 71 mensen afkomstig uit Syrië, 23 uit Afghanistan en 16 uit Eritrea. De rest is afkomstig uit verschillende landen als Kongo, Irak en Somalië: ook zijn er drie vluchtelingen stateloos. Naast alleenstaanden hoort 64% van de vluchtelingen bij een gezin, dit is aanmerkelijk hoger dan voorheen het geval was. De meeste statushouders zijn tussen de 30 en de 40 jaar, daarna volgt de groep van jongeren tussen de 18 en 23 jaar.