Wederom bus bekogeld in Heemskerk

Foto: Wim Meijer Fotografie

Donderdagavond 9 maart is rond 22.15 uur opnieuw een bus van Connexxion het mikpunt geworden van vandalen die de bus met stenen bekogelden in de Marquettelaan in Heemskerk.

(bron: Gemeente Heemskerk)

Hierdoor sneuvelden twee ruiten. In de bus zaten op dat moment drie passagiers. De inzittenden raakten niet gewond en hebben niets gezien. De buschauffeur heeft ook niet gezien wie de stenen heeft gegooid. De politie zoekt getuigen.

Verantwoordelijkheid voor daders en ouders
Burgemeester Mieke Baltus meldt: “Helaas is er wederom een bus bekogeld in Heemskerk. De drie passagiers en de buschauffeur zijn niet gewond geraakt door de bekogeling, maar dat maakt de schrik er niet minder om. De maatregelen die ik heb genomen na de bekogeling van een bus afgelopen maandag blijven van kracht. Ik hoop dat deze maatregelen een bijdrage kunnen leveren aan de taak van de politie, het opsporen en oppakken van de stenengooiers. Want alleen de politie kan een einde maken aan deze incidenten. Tegelijkertijd moeten we ook bedenken dat we de raddraaiers die zich zo misdragen niet aan een touwtje hebben. Ze zijn verantwoordelijk voor hun eigen gedrag. En daar ligt ook een nadrukkelijke rol voor de ouders. Zij zijn medeverantwoordelijk voor het negatieve gedrag van hun kinderen.”

Tweede keer in één week
Het is voor de tweede keer deze week dat een bus met stenen werd bekogeld. Afgelopen maandag was het ook al prijs. Ook toen sneuvelden meerdere ruiten door de bekogeling. De gemeente gaf toen al aan extra maatregelen te nemen, zoals het op meerdere plekken ophangen van camera’s.

Heterdaad
“Het blijft nodig dat de politie iemand op heterdaad kan betrappen of dat er getuigen zijn die kunnen leiden naar de dader of daders. Ik herhaal dan ook de vraag van de politie: als u iets heeft gezien of gehoord, als u iets weet, meld dit dan bij de politie” , aldus burgemeester Baltus.

Mensen met informatie kunnen bellen met de politie op het algemene telefoonnummer 0900-8844.