College Heemskerk stelt solide financiële basis achter te laten

Foto: Wim Meijer Fotografie / Pixabay

Het college van B & W heeft de Begroting 2018-2021 aan de gemeenteraad aangeboden. Met de gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht is dit de laatste begroting van het huidige college.

Het college geeft aan dat de financieel evenwichtige koers van de afgelopen jaren heeft geresulteerd in een meerjarig sluitende begroting.

Positief beeld
Het college blijft met de Begroting 2018-2021 op koers als het gaat om het realiseren van de bestuurlijke ambities uit het Coalitieprogramma 2014-2018. Met dit programma als uitgangspunt heeft het college duidelijke keuzes gemaakt om te komen tot een meerjarig sluitende begroting. Na jaren van financiële onzekerheid en bezuinigingen heeft het gevoerde financiële beleid geleid tot een gezonde begroting voor de komende jaren

In de Voorjaarsnota 2017 zijn keuzes gemaakt die financieel effect hebben op de Begroting 2018-2021. Deze en ook de effecten uit de Meicirculaire 2017 zijn in de begroting verwerkt. Uiteindelijk sluit de Begroting 2018 met een positief saldo van ruim € 100.000. De begrotingssaldi voor de daaropvolgende jaren zijn aanzienlijk positiever. Mede als gevolg hiervan kan de lastenstijging voor de Heemskerkse burgers beperkt blijven tot het inflatiepercentage.

Reservepositie
De totaal geraamde omvang van de reserves op 1 januari 2018 bedraagt afgerond € 44 miljoen. Deze reservepositie en de omvang van het weerstandsvermogen geven het college het vertrouwen dat eventueel risico’s op adequate wijze en zonder problemen voor de bedrijfsvoering kunnen worden opgevangen.

Solide basis
Met het realiseren van de gestelde ambities, een sluitende meerjarige begroting, een sterke reservepositie en daarbij een beperkte stijging van de lasten voor de burger sluit het college haar bestuursperiode naar tevredenheid af en laat een solide basis voor de komende jaren achter.

Klik HIER voor de Begroting 2018-2021. De begroting ligt ook van 19 september tot en met 9 november aanstaande voor een ieder ter inzage in de hal van het gemeentehuis.

De raad behandelt de Begroting 2018-2021 op 2 en 9 november aanstaande. Deze vergaderingen zijn openbaar, vinden plaats in de raadzaal van het gemeentehuis en starten op beide genoemde data om 20.00 uur.