Column van ISOO / Over Iris Wata, 100 jaar Hoogovens, de eerste Spaanse en Italiaanse gastarbeiders en de Arosa Sun.

Foto: Noord-Hollands Archief

Iedere twee weken verzorgt ISOO een column op Beverwijk-, Heemskerk- en Velsen.Nieuws.nl, waarbij (uiteraard) de ‘focus’ ligt op fotografie. Vandaag de column van Jan Aardenburg over nieuwe plannen voor het nieuwe seizoen bij het Beverwijkse centrum voor fotografie.

Over Iris Wata, 100 jaar Hoogovens en de eerste Spaanse en Italiaanse gastarbeiders (Door: Jan Aardenburg)

Wat gaat de tijd snel. De bijzondere expositie van Irie Wata is alweer bijna historie. Op 14 Juli voor het laatst te zien in ISOO. Bijzonder is het feit dat zij zelf weinig fotografeert maar beelden van andere gebruikt om een nieuw fantasiebeeld te creëeren. Met veel aandacht voor het heelal en hemellichamen schept zij haar eigen fantasiewereld. Dit spreekt heel veel jongeren aan merk ik. Daarna gaat ISOO dicht tot eind augustus. Dus als je nog niet geweest bent, ga nog.Stadsfotograaf
Er gebeurde meer in ISOO. Ik was zelf niet aanwezig bij de verkiezing van de stadsfotograaf van Beverwijk, maar hoorde van veel mensen dat het een groot succes was. Leuk voor Marco Maljaars in zijn eerste jaar als organisator. Ik ben zelf wel druk geweest met selecteren van beeld van de Heemskerkse variant van de stadsfotograaf. Wat een exceptioneel goede fotograaf is die Paul Beentjes toch. Plekken die al zo vaak gefotografeerd zijn laten uit zijn camera toch een  heel ander plaatje zien. Paul ziet wat weinig anderen zien. Kijkt altijd heel erg naar waar het licht binnenkomt. Een soort Rembrandt in de fotografiewereld. Ik krijg hier maar geen genoeg van. Ik hoop dat hij ook nog eens zal exposeren in ISOO. Ik heb als expo verantwoordelijke bij ISOO niet echt veel in de pipeline nu, dus als er gegadigden zijn meld je.

(foto’s: {Paul Beentjes)

100 jaar Hoogovens
Wel gaan we na de zomerstop aandacht besteden aan 100 jaar Hoogovens. Veel beeld mogen wij gebruiken van museum Kennemerland. Wat mij leuk lijkt is dat wij veel plaatjes en verhalen zouden kunnen verzamelen over de werknemers. Niet doorsnee maar de bijzondere ontwikkelingen. De afdeling waar metaalplaten gekeurd werden aan de lopende band door meisjes en vrouwen, de zogenaamde maagdenhal bij voorbeeld. Sowieso zijn beelden extra welkom van vrouwelijke werknemers van het eerste uur. De eerste vrouwelijke kraandrijver enzovoort.

Gastarbeiders
Verder zou ik zo’n zin hebben in feestje op zaterdagen in ISOO door de eerste Spaanse en Italiaanse gastarbeiders. Lekker met veel verhalen en lekkere hapjes. Maar dat mogen ook de Drentenaren zij of de Groningers. Ik kan de verhalen van een goede Spaanse vriend van mij, de bizarre verhalen hoe er, in zijn geval zijn vader, in Valencia nieuwe werknemers gezocht werd. Wie wil hieraan meedoen? Kom op met die plaatjes van werknemers, tijdens het werk of in het vertier in Beverwijk of in rust. Plaatjes van de Arosa Sun zijn bijzonder welkom. Dat moeten toch leuke bijeenkomsten op kunnen leveren. Met redacteuren van kranten en radio Beverwijk stel ik mij zo voor.

Kom op met feestjes. Doe mee. Stuur wat je kan vinden naar [email protected] of naar [email protected]. Langskomen op zaterdag in ISOO kan ook op zaterdag 14 juli of zaterdag 21 juli. Ga je nog op vakantie, veel plezier dan, vergeet niet je camera of mobiel altijd fotoparaat te houden. Tot in september.