Dodenherdenking in Heemskerk

Foto: Wim Meijer Fotografie

Op zaterdag 4 mei 2019 vindt de jaarlijkse herdenking van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog in Heemskerk plaats.

Naast het gemeentebestuur en de Stichting 4 en 5 mei Heemskerk zijn ook vertegenwoordigers van de Britse Ambassade aanwezig. Het vertrekpunt van de stille tocht is het gemeentehuis aan het Maerten van Heemskerckplein.

Het programma van de herdenking begint om 19.05 uur met het verzamelen van de deelnemers aan de stille tocht op het plein voor het gemeentehuis. Onder hen zijn veel scholieren van Heemskerkse basisscholen en van Scouting Sint Adelbertus. De scholen hebben elk één van de zeven graven van de Britse oorlogsvliegers en de omgekomen zeelieden geadopteerd. De stoet vertrekt om 19.20 uur van het gemeentehuis met als einddoel het Vredesmonument bij de Hervormde Kerk op het Kerkplein. De route voert langs de Karshoffstraat, Zaalberglaan naar het Vredesmonument.

Na aankomst bij het monument draagt Gerard Castricum zijn gedicht voor. Burgemeester Mieke Baltus houdt een toespraak. Vervolgens brengt het koor Chante Encore liederen ten gehore. Na het voordragen van een gedicht door een leerling van een basisschool volgt het spelen van de ‘Last Post’ door een trompettist van St. Caecilia.

Twee minuten stilte
Vanaf 20.00 uur worden twee minuten stilte in acht genomen. Daarna speelt St. Caecilia het Wilhelmus. Aansluitend leggen leden van het gemeentebestuur, vertegenwoordigers van de Stichting 4 en 5 mei Heemskerk, de Britse Ambassade en de Raad van Kerken kransen bij het Vredesmonument. Twee leden van Scouting Sint Adelbertus leggen bloemen namens alle Heemskerkse kinderen.

Geadopteerd
De zeven eregraven van de Engelse oorlogsvliegers en hun Nieuw-Zeelandse collega, die in december 1943 omkwamen in het duingebied van Heemskerk, zijn geadopteerd door zes Heemskerkse basisscholen en Scouting Sint Adelbertus. De volgende scholen hebben met deze bijzondere adoptie ingestemd: St. Leonardusschool (R. Hawkins), RKBS Anne Frankl (E.J.H. Downs), KBS de Lunetten (G.A.W. Ray), OBS de Zilvermeeuw (N.T. Newton), ICBS de Otterkolken (I. Lewis), PCBS de Ark (H. Seatter), OBS de Kariboe het graf van de onbekende zeeman en de OBS ‘t Tweespan het graf van de onbekende marineman. De betrokken scholen hebben van de Stichting 4 en 5 mei Heemskerk een ingelijste foto van ‘hun’ graf gekregen om in het schoolgebouw een ereplaatsje te geven.

Thema
Het thema van de nationale dodenherdenking op 4 mei en de viering van Bevrijdingsdag 5 mei is dit jaar  “In Vrijheid Kiezen”. Meer informatie op www.4en5meiheemskerk.nl en op www.4en5mei.nl.