Helemaal in de wolken met Kennemerland #1

Foto: Charles Duijff

Het blijft heel bijzonder om in Kennemerland te wonen. Ik kies voor mijn column voor de veiligheid de Veiligheidsregio Kennemerland, die in het noorden zo ongeveer begint bij Uitgeest/Heemskerk en in het westen gaat tot Zandvoort. In het oosten doen Haarlemmerliede en Haarlemmermeer mee en in het uiterste zuiden past Lisse er precies nog in.

Tekst en foto’s Charles Duijff (klik op een foto voor uitvergroting)

Waarom vind ik Kennemerland zo bijzonder? Eigenlijk hebben we hier op korte afstand alles wat ons hartje kan begeren. De Zee, Havens, Duingebied, Landgoederen en buitenplaatsen, Bossen, Zee, grote steden met volop kunst & cultuur.

In mijn eerste column start ik in Velsen, IJmuiden, Marina Seaport. Wie er na zonsondergang een kijkje gaat nemen kan genieten van een romantisch haventje met benijdenswaardige vaartuigen…..Ten Noorden daarvan treffen we het Noordzeekanaal met uitzicht op TATA-Steel. Deze mega-industrie zorgt voor veel werkgelegenheid en helaas ook voor de nodige milieuproblematiek, maar het levert ook een mooi plaatje op…..We gaan richting het zuiden. Santpoort Noord.  De Duin en Kruidbergerweg begint in het Noorden bij het crematorium van Driehuis-Westerveld en levert een prachtige wandel, fiets- of autoroute richting Santpoort-zuid en Bloemendaal. U passeert het indrukwekkende landgoed Duin en Kruidberg met het bekende Hotel-Restaurant (Hieronder)We dalen verder af waar de Duin en Kruidbergerweg overgaat in de Velserenderlaan en we passeren de Ruïne van BrederodeDe Brederodelaan brengt ons naar de Mollaan met het pittoreske Pannekoekenhuisje en achter het Pannekoekenhuisje het Thijsse’shofWe zijn aangeland in Bloemendaal en ik laat u ook even de Dorpskerk bewonderen, waar dominee Ad van Nieuwpoort regelmatig bekende Nederlanders interviewt….Via de Kleverlaan met aangrenzend het Kinheimplein (hieronder) gaan we door naar Haarlem. Het Kinheimplein kijkt uit op het weiland ten zuiden van de Kleverlaan…..Ik neem een stukje Westelijke Randweg en we slaan linksaf de Westergracht op. Ja hoor, daar staat hij, de trotse Kathedrale Basiliek Sint BAVONu we toch in Haarlem zijn….kerken genoeg (hieronder de Bakkenesserkerk) In de volgende columns nog veel meer moois van Haarlem hoor….Zullen we nog even richting het westen? Even richting de zee? Dat bedoel ik nu met Kennemerland….van alle markten thuis…. Veel natuur en dus ook Natuurbruggen, zoals op de zeeweg in Oven Bloemendaal (De Zeepoort) Bovenstaande Natuurbrug is gebouwd in de vorm van de vleugels van een meeuw. Hierboven de brug bij zonsondergang en dan gaan we ook maar even de zon in de zee zien zakken……Ik sluit mijn eerste column over Kennemerland af met Landgoed Elswout, ook niet te versmaden. Zo….vond u het wat? Smaakt naar meer? Blijf ‘In de wolken met Kennemerland’ volgen dan. Er is nog zoveel moois te zien!Nou nog eentje dan…College Hageveld in Heemstede….Tja….in Kennemerland raak je nooit uitgestudeerd…. Tot laters…..