Bewoners Stroomwal planten een biodiverse bloemenborder

Foto: Wim Meijer Fotografie

HEEMSKERK – Op zaterdag 12 september gaan de bewoners  van de Stroomwal in de Broekpolder voor de 2e keer aan de slag om hun buurt groener en fleuriger te maken. Dit keer leggen ze samen een biodiverse plantenborder aan.

De buurtbewoners gaan deze nieuwe planten met elkaar onderhouden. Daarvoor ondertekenen zij op deze dag samen met wethouder Krijn Rijke een ‘adoptieovereenkomst’.

Er zijn te weinig bomen en niet genoeg bloemen

Bewoners van de Stroomwal vonden hun buurt te kaal. Binnen het project GroenSpoor van de gemeente Heemskerk hebben de bewoners daarom hun wensen voor meer groen naar voren gebracht. En het bleef niet bij een wens. Bij een eerste actie in april dit jaar hebben de bewoners ‘slieten’ geplant. Dat zijn takken afkomstig van geknotte wilgen. Deze ‘slieten’ groeien uit tot een rij mooie knotwilgen langs het wandelpad aan het water.

Bij de plantactie op 12 september planten de bewoners een bloemenborder.  En op 21 november staat het planten van fruitbomen en struiken op de planning. Deze beplanting geeft een boost aan onder andere bijen en vlinders. Ook biedt de beplanting veiligheid en voedselgelegenheid voor vogels.

Aanmelden voor de plantdag
Door de coronamaatregelen kan maar een beperkt aantal mensen bij de plantdag op 12 september aanwezig zijn. Maar wilt u graag meedoen dan kunt u zich opgeven via [email protected]. Kinderen zijn van harte welkom. Het planten gebeurt in twee groepen. De 1e groep start om 10.45 uur, de 2e groep om 11.30 uur.

Stroomwal is een ‘Greenspot’
Niet alleen is het planten van de bloemenborder, fruitbomen en struiken een onderdeel van GroenSpoor. Ook hebben de bewoners in samenwerking met De Groene Reiger subsidie aangevraagd bij onder andere het project ‘GreenSpots voor biodiversiteit’. Het doel van ‘Greenspots voor biodiversiteit’ is om de biodiversiteit in Noord- Holland te stimuleren.  Dit doen zij door samen met bewoners groene oases aan te leggen in de buurt of wijk of bestaande plekken te verbeteren. Zie voor meer informatie https://platform.groenkapitaal.nl/greenspots.

GroenSpoor gaat door in 2021!
Met GroenSpoor willen we samen met inwoners meer groene oases creëren en groene verbindingen aanleggen. Maar ook tussen de gemeenten in de regio. U kunt zich daarvoor aanmelden. Dus heeft u nu al een idee of wens voor GroenSpoor stuur dan een mail aan [email protected]. In 2021 gaan we weer starten.

• 10.15 Ontvangst door bewoners op de Stroomwal
  • 10.30 Welkomstwoord door wethouder Krijn Rijke
  • 10.35 Officieel tekenen groenadoptieplan
  • 10.40 Uitleg planten