Brand in natuurgebied Heemskerk nog niet onder controle

Foto: Inter Visual Studio

HEEMSKERK – De brandweer is op dit moment met veel eenheden bezig om de brand te blussen in het duingebied tussen Heemskerk en Wijk aan Zee.

Rond 17.00 heeft de brandweer verder opgeschaald. “Er is nog een extra team onderweg, zodat er meer materieel en krachten zijn om de brand te bestrijden”, vertelt een woordvoerder.

De maatregelen worden niet voor niets genomen. “We zijn nu extra alert bij natuurbranden vanwege de droogte. Er wordt dus sowieso snel opgeschaald, omdat de brand zich snel kan verspreiden door de droogte en de wind. Het uitbreidingsrisico is gewoon heel hoog. We zitten in fase hoog, extra alert. Op dit moment is het de bedoeling dat we vanwege de wind de brand zo klein mogelijk houden.”De brand is nog steeds niet onder controle. “Dat sein is nog niet gegeven, maar de rookontwikkeling neemt af en we zijn aan het blussen. We hebben ook een watertransport aangelegd naar de dichtstbijzijnde waterbron. In dit geval bevindt deze zich aan de zijkant van het duingebied.”