Swingend slotconcert kinderen groepen 5 van Otterkolken en Marel

Foto: Cultuurhuis Heemskerk

HEEMSKERK – Op de Heemskerkse basisscholen Otterkolken en Marel worden de laatste repetities gedaan en maken de kinderen van de groepen 5 zich klaar voor het hoogtepunt van hun schooljaar. Op zondag 7 april gaan ze muziek maken met een echt orkest en koor. Met NOVA St. Caecilia en het popkoor Let’s Sing geven ze een spetterend slotconcert van hun scholenproject ‘Muziek voor ieder kind’ in de Morgensterkerk te Heemskerk.

Nog geen twaalf weken geleden had geen van de kinderen nog een blaasinstrument in handen gehad. Na een paar basislessen Algemene Muzikale Vorming veranderde dat. Ze mochten een instrument uitkiezen waarmee ze direct aan de slag gingen. Acht weken lang kregen ze les in trompet, bugel, bariton, dwarsfluit, euphonium, trombone, hoorn of zang als dat meer tot hun capaciteiten of voorliefde behoorde. Wekelijks kregen ze in de klas les van een docent van het Cultuurhuis Heemskerk die de kinderen klaarstoomden voor het slotconcert. De instrumenten mochten ze mee naar huis nemen zodat ze ook thuis goed konden oefenen.

Volgens de docenten zijn ze er nu klaar voor. Aanstaande zondag 7 april treden ze aan voor hun eerste concert. Ze worden daarbij ondersteund door het orkest NOVA St. Caecilia, het popkoor Let’s Sing en het leerorkest dat het Cultuurhuis Heemskerk en St. Caecilia samen hebben opgezet. In het leerorkest zitten leerlingen die eerder aan dit project ‘Muziek voor ieder kind’ hebben meegedaan en zo enthousiast waren dat ze nu wekelijks les volgen bij het cultuurhuis en repeteren en optreden bij St. Caecilia. Bij het popkoor zitten leerlingen die eerder in het scholenproject mee hebben gedaan aan de zanglessen.

Tezamen brengen ze een muzikaal en swingend optreden met oude hits als We will rock you en I feel good, maar ook muziek van nu met Ladada van Claude en zelfs Europapa, het nummer van Joost Klein waarmee Nederland het Eurovisie Songfestival dit jaar hoopt te winnen. Speciale gast die middag is Janssen & Van Commenée Notarissen, die het project Muziek voor ieder kind heeft ondersteund met een financiële bijdrage voor de aanschaf van instrumenten.

Het concert van Otterkolken, Marel, NOVA St. Caecilia, het leerorkest en het popkoor Let’s Sing vindt plaats op 7 april van 16:00 tot 16:45 uur in de Morgensterkerk aan de Vrijburglaan 2 te Heemskerk. Om 15:30 uur gaat de deur op. Iedereen is welkom. De entree is gratis.