Aftrap ‘Lang Leve de Ezels’ seniorenmarkt Heemskerk

Foto: Cultuurhuis Heemskerk

HEEMSKERK – ‘Lang Leve de Ezels’ is een nieuw twee jaar durend cultuurproject voor ouderen. Tijdens de jaarlijkse seniorenmarkt in Heemskerk op zaterdag 7 september verricht Cultuurhuis Heemskerk de aftrap. De markt start om 13.30 uur en eindigt om 16.00 uur en vindt plaats in het gemeentehuis van Heemskerk, Maerten van Heemskerckplein 1.

Deze dag kunt u zich laten informeren over het NIEUWE cursusaanbod van het Cultuurhuis en kunt u al in actie komen voor de nieuw op te zetten Cultuurredactie.

Cultuurredactie

Het Cultuurhuis is op zoek naar U! Naast het aanbieden van een aantal cursussen zoekt het Cultuurhuis actieve senioren die deel willen uitmaken van een nieuw op te zetten Cultuurredactie. Als lid van deze redactie doet u verslag van diverse culturele activiteiten binnen de gemeente. Zoals tentoonstellingen, voorstellingen en evenementen. Daarnaast schrijft u stukjes voor verschillende lokale kranten en bladen; onder ander voor Contactblad. Ook maakt u filmpjes op locatie die uitgezonden worden op een eigen YouTube kanaal. Een professional van het Cultuurhuis coacht u daarbij.

Aanbod nieuwe cursussen Cultuurhuis

Cultuurhuis Heemskerk biedt vanaf september NIEUWE cursussen in eigen huis aan, zoals:

• ‘Dansend (g)oud’; danslessen voor senioren met en zonder motorische beperking
  • ‘Piano op zolder’: senioren kunnen een instrument dat ze vroeger speelden weer uitproberen. Dit jaar start het Cultuurhuis met de piano. Later volgen meer instrumenten.
  • ‘Blijf ontdekken en creĆ«ren’: een serie teken- en schilderlessen met steeds een andere kunstenaar als uitgangspunt.

Cultuuraanbod versterken en zichtbaar maken voor ouderen

Door een extra financiĆ«le impuls van de gemeente Heemskerk komt de komende twee jaar extra aandacht voor de versterking van cultuurdeelname onder ouderen. Dit gebeurt in samenwerking met stichting de Grijze Ezel. Er gebeurt al veel op het gebied van Cultuur in Heemskerk. Maar een eerdere inventarisatie maakte duidelijk dat het aanbod nog niet voldoende zichtbaar is voor iedereen. Daarnaast kan er meer samengewerkt worden tussen alle organisaties die zich bezig houden met cultureel aanbod voor senioren. Cultuurhuis Heemskerk pakt deze taak op. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met ‘De Grijze Ezel’.

Sinds oktober is de organisatie ‘De Grijze Ezel’ opgericht. Dit is een netwerk van verschillende ouderenbonden en organisaties die zich bezig houden met ouderen in de gemeente Heemskerk. Samen met de Grijze Ezel zet Cultuurhuis Heemskerk zich in om de volgende doelen te realiseren:

• Een samenwerkingsverband tussen culturele en maatschappelijke instellingen op het gebied van ouderen tot stand brengen
  • Een werkgroep op zetten van seniore vrijwilligers die het samenwerkingsverband adviseren en hen actief betrekken bij het aanbod. Hieronder valt ook het samenstellen van de eerder genoemde cultuurredactie voor- en door ouderen die verslag gaat doen in diverse media
  • Nieuw aanbod ontwikkelen voor- of door senioren en in samenwerking met externe fondsen nieuwe initiatieven ontplooien. Bijvoorbeeld in de wijken of projecten met basisscholen en senioren.

Meer weten over het cursusaanbod of de Cultuurredactie?

Neem dan contact op met Mark van der Jagt of Saskia Vroom van Cultuurhuis Heemskerk: [email protected] of 0251-836003