Column van de Dag / “Fijne feestdagen en een verfrissend 2017″

Foto: ISOO.nu

Iedere twee weken verzorgt ISOO.nu een column op Beverwijk-, Heemskerk- en Velsen.Nieuws.nl, waarbij (uiteraard) de ‘focus’ ligt op fotografie. Vandaag sluit Thea Olivier met haar column het jaar af namens ISOO.nu

‘Fijne feestdagen en een verfrissend 2017’ (door: Thea Olivier)

Vanavond schreef ik mijn kerstkaarten met de tekst ‘Fijne feestdagen en een verfrissend 2017’.

De tekst voelde nogal ‘dubbel’. Terwijl ik ze schreef, gingen mijn gedachten uit naar al die ellende die op dit moment de wereld beheerst. Syrië, Aleppo, Berlijn, Turkije, IS… Dagelijks zijn er weer nieuwe feiten te melden.
Het doet mij schrikken en beseffen dat we in een wereld leven, waar we elkaar regelmatig het licht in de ogen niet gunnen. Vandaag hoorde ik op mijn werk een collega praten: “Ik schrok niet eens meer van het bericht uit Berlijn. Ik dacht, OK. Het lijkt wel of het al bijna gewoon geworden is.” En daar moest ik dan weer van schrikken. Ik hoop toch niet dat we gaan wennen aan dit soort berichten. Alsof terreur de gewoonste zaak van de wereld is geworden.

Dit weekend is het kerstmis. En dat ga ik vieren met mijn kinderen en vrienden. Met elkaar gaan we er een intiem en sfeervol feest van maken. Ik besef dat dit helaas niet voor iedereen mogelijk is, maar dat mag ons er niet van weerhouden er zelf toch het beste van te maken.

Met het fotografiecentrum ISOO.nu hebben we een fantastisch jaar achter de rug. We hebben vele prachtige lezingen en exposities binnen de muren van ISOO.nu gehad. We hebben een groep fotografen opgericht onder de noemer imPRESSions die verschillende activiteiten binnen Beverwijk en Heemskerk fotografeert. Allemaal enthousiaste mensen die op deze manier de sociaal-maatschappelijke kant van de regio op de kaart zetten. Binnenkort zullen er foto’s van imPRESSions hangen in de expositieruimte en toosten we op een  nieuw jaar.

Laat ik daarom besluiten met mijn kerst- en nieuwjaarsgroet aan u: