Inwoners Heemskerk positief over ondersteuning Wmo

Foto: Pixabay

Inwoners van Heemskerk zijn positief over de ondersteuning door de gemeente Heemskerk op het gebied van de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning).

Dat is de belangrijkste conclusie van het jaarlijks terugkerende ervaringsonderzoek onder cliënten van de Wmo. Over 2016 zijn de resultaten iets beter dan het jaar daarvoor.

Het onderzoek is uitgevoerd onder inwoners die gebruik maken van een individuele Wmo-voorziening zoals hulp bij het huishouden, vervoersvoorziening, woonvoorziening, begeleiding of een rolstoel. Maar liefst 85 % geeft aan de kwaliteit van de ondersteuning (zeer) goed te vinden. Een even groot percentage geeft aan zich dankzij die ondersteuning beter te redden.

Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat men zeer tevreden is over het contact met de Wmo consulenten. Wethouder Cees Beentjes is verheugd over de positieve uitkomsten: ”Als gemeente werken wij er hard aan om onze inwoners efficiënt en goed te ondersteunen. Het is heel mooi om van de mensen zelf te horen dat zij positief zijn over de ondersteuning die zij krijgen.”

Cliënt- en mantelzorgondersteuning
Inwoners zijn minder bekend met de mogelijkheid om gebruik te maken van cliëntondersteuning of  mantelzorgondersteuning. De gemeente Heemskerk gaat zich inspannen om de bekendheid hiervan te verbeteren.