Wethouder Cees Beentjes geeft startschot ‘Gezond in… Heemskerk

Foto: Gemeente Heemskerk

Op donderdag 9 maart heeft wethouder Cees Beentjes de aftrap gegeven voor Gezond in… Heemskerk.

Tijdens de bijeenkomst in de raadzaal van de gemeente Heemskerk presenteerden partijen hun projecten in het kader van Gezond in… Heemskerk. De gemeente Heemskerk heeft geld, afkomstig van het Rijk, hiervoor beschikbaar gesteld.

Zeven jaar eerder dood
Mensen met een lage opleiding gaan gemiddeld zeven jaar eerder dood dan mensen met een hoge opleiding. En zij voelen zich bovendien minder gezond dan mensen met een hoge opleiding. Dat was aanleiding voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om geld beschikbaar te stellen voor een lokale, integrale aanpak van gezondheidsachterstanden.

De gemeente Heemskerk heeft besloten dit geld te bestemmen voor activiteiten en projecten die enerzijds de gezondheid bevorderen en die anderzijds belemmeringen voor een gezonde leefstijl wegnemen. Na een oproep vorig jaar zijn er verschillende activiteiten en projecten ingediend, acht daarvan zijn gehonoreerd.

Voorstellen zeer divers
De voorstellen zijn zeer divers. Zij richten zich op verschillende doelgroepen: peuters en kinderen op de basisschool, ouders, migrantenvrouwen, mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt en mensen met chronische aandoeningen. En zij focussen op verschillende onderwerpen: voeding en gewicht, bewegen, ‘werkfit’ worden, positieve gezondheidsbeleving, controle over eigen gezonde leefstijl.

Naast de verschillen is er een opvallende overeenkomst: samenwerking. Samenwerking met de mensen voor wie de voorstellen bedoeld zijn. De mensen staan centraal. En samenwerking met professionele partijen onderling. Veel aanvragen zijn door meerdere partijen samen ingediend.

Negatieve spiraal doorbreken
Sociaaleconomische gezondheidsverschillen worden gekenmerkt door een hardnekkige kip-ei situatie: het hebben van geldzorgen of schulden maakt het moeilijk om gezonde keuzes te maken, maar voor mensen die niet zo gezond zijn, is het moeilijk om – al dan niet betaald – werk te vinden of op een andere manier in de samenleving te participeren. Met Gezond in… Heemskerk wil de gemeente Heemskerk deze negatieve spiraal doorbreken.

De projecten worden uitgevoerd door Fit4U2, Sportservice Kennemerland, Heliomare, MEE &de Wering, JGZ, Socius, StArt26, The Workout, GGD, ZONH en Gezondheidscentrum Broekpolder, in samenwerking met vele organisaties in de gemeente. Kijk voor meer informatie over de projecten op www.heemskerk.nl.