Bibliotheek moet bezuinigen

Foto: Gemeente Heemskerk

BEVERWIJK / HEEMSKERK – Het college heeft in de meerjarenbegroting 2015-2018 besloten tot een bezuinigingstaakstelling voor de bibliotheek. Om deze taakstelling te kunnen uitvoeren is een onderzoek nodig. Met een bestuursopdracht heeft het college nu opdracht gegeven aan de gemeentelijke organisatie om te onderzoeken hoe de bezuiniging kan worden gerealiseerd.

De directie en bestuur van de bibliotheek IJmond Noord is in een gesprek door wethouder Aad Schoorl geïnformeerd over de wijze waarop het onderzoek wordt uitgevoerd. Uitgangspunt van de bestuursopdracht is dat een kwalitatief goede bibliotheekvoorziening voor de komende jaren behouden blijft. Ook is vastgelegd dat de huidige vestiging van de bibliotheek Heemskerk in het gemeentehuis blijft.

Toekomstbestendig

Wethouder Aad Schoorl: “Met het oog op de toekomst is het echt van belang om nu goed na te denken hoe je een bibliotheek wilt inrichten. De ontwikkelingen gaan snel. We moeten echt open en vanuit alle invalshoeken onderzoeken hoe je ervoor kunt zorgen dat we een toekomstbestendige bibliotheekvoorziening realiseren.” Met ingang van 2017 bedraagt de bezuiniging een bedrag van € 425.000,-. Het totale budget van de bibliotheek bedraagt ca. € 1.200.000,-. Voor het jaar 2015 hebben de gemeenten Beverwijk en Heemskerk een uitvoeringsovereenkomst met de bibliotheek IJmond Noord gesloten, zodat het mogelijk blijft om op de vertrouwde manier gebruik te maken van de bibliotheken in Heemskerk en Beverwijk.