‘Staal in Beweging’ ijzersterke expositie in Gemeentehuis Heemskerk

Foto: Wim Meijer Fotografie

Afgelopen zaterdag, 16 september, heeft wethouder Aad Schoorl de expositie ‘Staal in Beweging’ in het gemeentehuis van Heemskerk geopend.

Refererend aan het liedje van Herman van Veen ‘Ik ben vandaag zo vrolijk’ gaf de wethouder terecht aan vrolijk te worden van alle kunstuitingen waarmee hij deze dag werd geconfronteerd, want behalve de opvallende expositie van Marcel Timmers stond ook het centrum van Heemskerk geheel in het teken van kunst en cultuur in de vorm van de Cultuurmarkt 2017.

Stichting Kijk!
In zijn openingswoord  complimenteerde de wethouder met name de Stichting Kijk! die er met de tentoonstelling ‘Staal in Beweging’ van Marcel Timmers opnieuw in is geslaagd om een opvallende expositie naar het Gemeentehuis van Heemskerk te halen.

‘Staal in Beweging’ toont zowel abstract als figuratief werk van kunstenaar en ambachtsman Marcel Timmers, veelal uitgevoerd in roestvast staal, soms in combinatie met brons en Cor-tenstaal. De voorstellingen zijn teruggebracht naar een minimum aan lijnen. Het streven is tijdloos, minimalisme en rust.  Van instrumentmaker tot kunstenaar
Marcel Timmers is van oorsprong instrumentmaker en heeft veel ervaring opgedaan in het bedrijfsleven. Daar werkte hij onder andere mee aan de ontwikkeling van de kokendwaterkraan van Quooker. In die periode deed hij veel ervaring op met het ontwerpen en het gebruik van moderne materialen en technieken. In 2005 besloot Marcel om zijn baan op te zeggen en ging fulltime als kunstenaar en ambachtsman aan het werk vanuit zijn eigen ateliers, waarin hij al zijn ideeën kon realiseren. Awards
Inmiddels is Marcel Timmers een bekende naam in de wereld van kunst en ontwerpen. Zo zijn we in de afgelopen jaren diverse kunstwerken van hem tegengekomen in Keukenhof en zien we zijn ontwerpen ook regelmatig terug bij awards. Zo ontwierp hij o.a. de ‘Gillette – speler van het jaar’ award in opdracht van Voetbal International.

De expositie ‘Staal in Beweging’ is opgesteld in de hal en de tuin van het gemeentehuis en is tot en met 12 oktober te bezichtigen gedurende de openingstijden van het gemeentehuis.

Hieronder een foto-impressie van de opening van de expositie (klik op de foto voor een grotere downloadbare versie):